فرهنگ مراجعه به وکیل در جامعه ایرادهای اساسی دارد
فرهنگ مراجعه به وکیل در جامعه ایرادهای اساسی دارد
عدلنامه : رییس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه‌ قضاییه گفت: فرهنگ مراجعه به وکیل در جامعه ما، ایرادهای اساسی و جدی دارد.

به گزارش عدلنامه ، علی بهادری جهرمی ، شامگاه پنجشنبه در نشست صمیمانه کارآموزان وکالت و مراسم تحلیف جمعی از کارآموزان مرکز وکلای قوه قضاییه اصفهان افزود: اصلاح این فرهنگ در اولویت کار مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه‌ قضاییه قرار دارد ، اما فرهنگ چیزی نیست که بتوان آن را به راحتی و به سرعت تغییر داد.

وی اظهار داشت: شیوه‌های توسعه فرهنگ مراجعه به وکیل را باید در جامعه افزایش دهیم ، در غیر این صورت به طور طبیعی مردم کمتر از وکیل استفاده می کنند.

رییس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه‌ قضاییه اظهار داشت: وکلا هم باید مانند قضات از استقلال و تضمینات لازم برای احقاق حقوق موکلان خود برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه قضاوت یکی از بال‌های فرشته عدالت و وکالت بال دیگر این فرشته است، بیان کرد: در صورت مخفی کردن حقیقت توسط وکیل و کمک به ظالم و اطاله دادرسی، نمی توان به این حرفه به مثابه بال فرشته عدالت نگاه کرد.

بهادری جهرمی گفت: دو بال فرشته عدالت برای وصول به مقصود به وکیل کمک می کند اما در صورتی که وکلا به دنبال کسب درآمد باشند ، دیگر نباید ادعای استقلال داشته باشند.

وی با بیان اینکه وکیل یار قاضی است، افزود: به قاضی استقلال داده شده تا به دنبال کشف حقیقت باشد و هدف ما در مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه‌ قضاییه هم این است که نهاد وکالت را به جایگاه رفیع و اصلی خود برسانیم.

رییس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه‌ قضاییه خاطرنشان کرد: نهاد وکالت از جایگاه خدایی برخوردار است (هوالوکیل) و مردم باید وکیل را از عمق جان دوست داشته باشند و او را مدافع حقوق خود بدانند.

وی تصریح کرد: حرمت امامزاده به متولی آن است و حرمت وکالت هم به وکلا و کارآموزان این حرفه وابسته است.

بهادری جهرمی اظهار داشت: مفسدان باید از شنیدن اسم وکیل بترسند و پشتشان بلرزد و مظلومان هم با شنیدن اسم وکیل پشتشان گرم شود ، اما وضعیت کنونی وکالت در جامعه تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله دارد.

وی ادامه داد: حمایت از قانون، حق و مبارزه با ظلم، کار وکیل است و نباید در برابر ظلم و ستم مظلومان ساکت بماند و پروانه وکالت هم به این شرط به وکلا داده می‌شود.

بهادری جهرمی گفت: وکلا باید متن تحلیف و سوگندنامه خود که در آن شرافت، کرامت و حقیقت را وثیقه قرار داده اند، محترم بشمرند و به مفاد سوگند خود ملتزم باشند.

وی افزود: هرگونه انتخاب در این حرفه برای اثبات حق و کمک به مظلوم ، به نوعی حرکت بر روی لبه تیز شمشیر عدالت و حرکت در لبه نازک صراط عدالت است.

رییس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه‌ قضاییه با بیان این که وکالت مسئولیتی برای حمایت از مظلوم است، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون به قاضی برای کسب حقیقت، استقلال داده شده و از آنجا که وکالت مسئولیتی برای حمایت از مظلوم است ، باید برای تحقق این هدف، اقدامات لازم انجام شود.

وی اظهار داشت: وکلا نباید به حرفه خود تنها به عنوان کسب و کار نگاه کنند و منتهی الیه آمال آن ها از این حرفه مقدس، کسب و کار باشد.

به گفته وی، اصل وکالت را نباید به چشم کسب و کار نگاه کنیم و در صورتی که به پروانه وکالت خود بعنوان ممر درآمد نگریستیم، در حق وکالت ظلم کرده ایم.

نشست صمیمانه کارآموزان وکالت و مراسم تحلیف جمعی از کاراموزان مرکز وکلای قوه قضاییه استان در سالن همایش‌های بین المللی “اصفهان قلب شهر” برگزار شد.