تصمیم هیات نظارت بر انتخابات کانون وکلای مرکز اعلام شد
تصمیم هیات نظارت بر انتخابات کانون وکلای مرکز اعلام شد
عدلنامه: هیات نظارت بر انتخابات سی و سومین دوره هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز تصمیم خود درباره این انتخابات را اعلام و تصریح کرد که ضمن مردود دانستن کلیه اعتراضات وارده، تصمیم خود را مبنی بر صحت و تایید کامل فرایند و نتیجه انتخابات را اعلام می‌نماید.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری مرکز، جلسه هیات نظارت بر انتخابات سی و سومین دوره هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در تاریخ (دوازدهم شهریور ماه یکهزار و چهارصد چهار) با تصدی کلیه اعضای حاضر هیئت نظارت در محل کانون وکلای دادگستری مرکز جهت رسیدگی به شکایات واصله درخصوص جریان انتخابات هیئت مدیره دوره سی و سوم که در تاریخ پنجم شهریورماه یکهزار و چهارصد و چهار برگزار شده تشکیل و تصمیم نهایی هیات نظارت وفق ماده ٢۴ آئین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری به شرح ذیل اتخاذ می‌گردد:

گردش کار:

پیرو تعیین هیات نظارت بر انتخابات سی و سومین دوره هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز براساس ماده ١١ آئین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ١۴٠٠ با اصلاحات و الحاقات بعدی در جلسه مورخه ١۴٠٣/٠٨/٢٩ هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز

هیئت نظارت پس از تشکیل اولین جلسه در تاریخ ١۴٠٣/٩/۵، حسب ماده ١٢ آئین نامه مارالذکر بنا بر تصمیم متخذه مبنی بر ثبت نام از داوطلبان شرکت در انتخابات هیئت مدیره دوره سی و سوم نسبت به انتشار آگهی ثبت نام داوطلبان در پایگاه اطلاع رسانی کانون وکلای دادگستری مرکز اقدام نمود. پس از ثبت نام از داوطلبین و بررسی صلاحیت و ارسال اسامی آنان به دادگاه محترم عالی انتظامی قضات و تأیید صلاحیت ١١٧ نفر از واجدین شرایط که در تاریخ ١۴٠٣/١٢/١١ از طریق شعبه اول دادگاه محترم عالی انتظامی قضات اعلام گردید، بنا بر تصمیم مورخ ١۴٠٣/١٢/١۵ هیئت نظارت بر انتخابات که در مورخه ١۴٠٣/١٢/١٨ در پایگاه اطلاع رسانی کانون نشر گردیده است با بررسی کلیه جوانب امر، بدوا برگزاری انتخابات به صورت تلفیقی و در روز پنج شنبه ١۴٠۴/٣/١ تعیین و اعلام گردید و با تغییر تاریخ قبلی انتخابات از ١۴٠۴/٠٣/١ به ١۴٠۴/٠٣/١٠ بنا بر مفاد اطلاعیه اول به صورت برخط حضوری و غیر حضوری تاریخ انتخابات را اعلام نمود. پس از برگزاری انتخابات در تاریخ دهم خردادماه و اعلام اعتراض عده‌ای از همکاران به نتایج انتخابات مذکور و طرح برخی انتقادات و ابهامات در خصوص سیستم فنی برگزاری انتخابات به صورت آنلاین، و ارجاع موضوع به هیات کارشناسان رسمی دادگستری، نهایتا هیات بموجب تصمیم مو رخه ۱۴۰۵/۰۳/۲۰ و با توجه به تحقیقات جامع ومفاد نظریه کارشناسی و عدم امکان صحت سنجی و باز شماری آرا، مراتب ابطال انتخابات برگزار شده در دهم خردادماه را اعلام نمود که متعاقب این امر و اعتراض تعدادی از همکاران وفق ماده ۲۵ ایین نامه لایحه استقلال کانون، موضوع به دادگاه عالی انتظامی قضات ارسال گردید و شعبه اول آن دادگاه طی دادنامه شماره ١۴٠۴۶٣٩٠٠٠٠٣١۵١٨۵ مورخ ١۴٠۴/٠۴/١١ نسبت به تایید تصمیم هیات نظارت بر انتخابات به شرح مذکور در دادنامه، مبنی بر ابطال انتخابات اقدام نمود.

هیات نظارت در ادامه انجام وظایف ذاتی و قانونی خود نسبت به ثبت نام از نامزدان انتخابات اقدام، لکن حسب نامه شماره ۹۰۰۰/۲۵۹۳/۶۰۰/۱ مورخ ۱۴۰۴/۰۴/۲۴ شعبه اول دادگاه عالی انتظامی قضات مبنی بر اینکه صرفا نتیجه انتخابات ابطال گردیده و فقط مرحله فرایند رای گیری تجدید وتعیین روز انتخابات با همان داوطلبان انجام گردد، ضمن عدول از تصمیم مورخ۱۸تیرماه ۱۴۰۴ با تشکیل جلسات متعدد، بدوا بموجب تصمیم موضوع جلسه مورخ ۱۴۰۴/۰۴/۳۱ و با لحاظ کلیه جوانب امر تاریخ انتخابات را برای پنجم شهریورماه یکهزار و چهارصد و چهار تعیین و پیرو آن بنا بر تصمیم مورخ ۱۴۰۴/۰۵/۱۵، روش برگزاری را به صورت آنلاین حضوری و غیرحضوری تصویب و در پایگاه اطلاع رسانی کانون مرکز اعلام نمود. در راستای این تصمیم و برگزاری انتخابات به صورت آنلاین و با در نظر گرفتن شرایط لازم از حیث فنی و رعایت امنیت در انتخابات، مطابق ماده ١٧ آئین نامه، مجددا مذاکرات لازم با چند شرکت از جمله شرکت ایز ایران و دو شرکت دیگر از جمله شرکت دنا پویا رایانه و شرکت ققنوس یکتا پارس بعمل آمد و در نهایت با بررسی فنی و گزارش جلسات متعدد با کارشناسان رسمی دادگستری در رشته فناوری اطلاعات و همچنین چندین نفر از همکاران وکیل فعال و معتمد در این حوزه، نهایتاً بموجب تصمیم اعضای هیات، قرارداد برگزاری انتخابات با درنظر گرفتن شرایط فنی و مالی و حقوقی با شرکت پویا رایانه دنا با تعیین ناظر فنی و حضور کارشناس رسمی دادگستری و مشاوران فنی خبره و پلیس فتا و با لحاظ کلیه احتیاطات لازم فنی و رفع موانع و ایرادات شیوه برگزاری انتخابات قبلی منعقد گردید.

۱. بر اساس آگهی منتشرشده در پایگاه اطلاع‌رسانی کانون در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۴۰۴، کد‌های انتخاباتی آخرین نامزد‌های شرکت‌کننده جهت اطلاع عموم مجدداً اعلام گردید.

۲. در تاریخ ۳ شهریور ۱۴۰۴، هیأت نظارت با انتشار اطلاعیه‌ای پایان زمان تبلیغات انتخاباتی را اعلام کرد. در این اطلاعیه، ضمن یادآوری تکالیف مقرر در ماده ۱۷ آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال، تأکید شد که شرکت‌کنندگان در انتخابات حضوری می‌بایست کارت ملی یا پروانه وکالت همراه داشته باشند. همچنین، فیلم آموزشی نحوه شرکت در انتخابات حضوری و غیرحضوری از طریق صفحات مجازی کانون (تلگرام و اینستاگرام) منتشر گردید وهمچنین در راستای شفافیت واطمینان بخشی، ضمن تعیین هیات نظار جلسه‌ای با دعوت از داوطلبان برای بررسی روند انتخابات در تاریخ ۳شهریور انجام وضمن تشریح فرایند انتخابات آنلاین مطابق صورتجلسه که به امضای حاضرین رسید انتخابات آزمایشی جهت صحت سنجی نتایج بدست آمده انجام گردید.

۳. تاکید میگردد ۳دادخواست مجزا توسط عده‌ای از وکلای محترم در شعب ۲،۲۰و۷دادگاه عمومی حقوقی تهران جهت توقف برگزاری انتخابات مطرح گردید که رییس کانون و رئیس هیات نظارت در جلسات تعیینی جهت رسیدگی به دعوا‌های فوق حاضر و ضمن تشریح فرایند انتخابات به صحت عملکرد هیات نظارت اشاره ورسیدگی به اعتراض به تصمیمات هیات نظارت را در صلاحیت دادگاه عالی انتظامی دانسته ونهایتا پس از جلسه حضوری مورخ ۴شهریور ۱۴۰۴در شعبه ۷ دادگاه عمومی حقوقی تهران طی دادنامه شماره ۱۴۰۴۶۸۳۹۰۰۰۹۹۷۸۸۷۳ مورخ ۱۴۰۴/۰۶/۰۴ قرار رد درخواست دستور موقت توسط ریاست محترم شعبه ۷دادگاه عمومی تهران که مفاد آن تاکید بر استقلال کانون بویژه تصریح به عدم صلاحیت دادگاه عمومی برای رسیدگی به دعوی می‌باشد صادر نمود که دادنامه فوق با توجه استدلال‌های مطروحه درآن در جای خود محل تامل جدی است، علی هذا با طی تمام تشریفات قانونی در روز چهارشنبه ۵ شهریور ١۴٠۴ انتخابات رأس ساعت ٧:٠٠ صبح با حضور اعضای هیأت نظارت، همراهی کارشناسان شرکت مجری، ناظر و مشاوران فنی و کارشناسی رسمی دادگستری آغاز شد. در ابتدای کار، ضمن بررسی رمزگذاری‌های انجام شده، صندوق الکترونیکی رأی ارائه و خالی بودن آن توسط ناظر فنی و کارشناسان تأیید و صورتجلسه گردید. اقدامات فنی لازم، از جمله مستند سازی و گزارش رسمی، انجام شد. سپس لینک ورود به سامانه انتخابات از طریق پیامک برای تمامی واجدان شرایط (براساس آخرین فهرست پالایش شده) ارسال و همزمان در سایت کانون منتشر شد.

۴. به منظور اخذ رأی حضوری، علاوه بر وجود وتعبیه صندوق اخذ رای در مخل کانون وتجمیع آرای حضوری وآنلاین درآن،۲۰ دستگاه استند مجهز به رایانه و صفحه رأی‌گیری در سالن مرحوم جلالی نائینی و ۶ دستگاه لپ‌تاپ و تبلت به‌عنوان پشتیبان در سالن گفت‌و‌گو نصب گردید. رأی‌گیری از ساعت ۸ صبح آغاز شد و بدون هیچ‌گونه گزارش اختلال ادامه یافت. بنا به تصمیم فوق‌العاده هیأت نظارت، زمان رأی‌گیری در دو مرحله تا ساعت ۱۹ تمدید گردید.

۵. پس از پایان رأی‌گیری از طریق رییس هیات نظارت، سامانه با اعلام کارشناسان فنی و شرکت مجری از دسترس خارج شد. پس از تخلیه کامل سالن، نتایج استخراج‌شده از سیستم در حضور نماینده شرکت مجری، اعضای هیأت نظارت و ناظران فنی تحویل هیأت گردید. نتیجه رسمی انتخابات و افراد منتخب پس از اخذ و تنظیم صورتجلسه لازم، در ساعت ۲۰:۱۵ همان روز در مقابل درب ورودی کانون مرکز اعلام شد.

۶. در ادامه، نتایج نهایی در ساعت ۲۳ روز چهارشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۴ در پایگاه اطلاع‌رسانی کانون منتشر گردید. برابر اطلاعیه هیأت نظارت و مطابق ماده ۲۴ آیین‌نامه، اعلام گردید که شرکت‌کنندگان و منتخبین می‌توانند ظرف سه روز اعتراضات خود را همراه با دلایل و مستندات به هیأت نظارت تسلیم نمایند.

۷. تا پایان مهلت قانونی (یکشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۴)، در مجموع ۱۶ نفر (اصالتاً یا وکالتاً) اعتراضات خود را به جریان انتخابات تسلیم کردند.

۸. ⁠اسامی معترضین عبارت است از:

۱- آقای امیرحسین فواکه

۲- خانم الناز طهرانی

۳- آقای حسین ساعتچی یزدی

۴- آقای ابوذر نصراللهی

۵- خانم نسترن غیاثوند

۶- آقای امیر حمیدی

۷- خانم فاطمه شهباز

۸- آقای رضا جهانیان بهنمیری

۹- آقای سینا غضنفری

۱۰- آقای مهدی حسنی (اصالتاً و به وکالت از آقایان سعید پرور، محمد صالحی، فرخ فروزان، رسول رضایی چیانه)

۱۱- آقای محمود داستان

۱۲- آقای ثارالله روحی

بررسی اعتراضات معترضین

هیأت نظارت پس از پایان مهلت اعتراض و دریافت کلیه شکایات، با توجه به مستندات قانونی، حدود صلاحیت و اختیارات قانونی و دلایل تقدیمی معترضین، مفاد اعتراضات را مورد بررسی قرار داده و نظر خود را به شرح ذیل اعلام می‌نماید:

۱- در خصوص اعتراض وارده مبنی بر فقدان نصاب قانونی اعضای هیأت نظارت (۵ یا ۷ نفر) به دلیل انصراف و استعفای برخی اعضا، که مورد اشاره اکثر معترضین بو ده است لازم به ذکر است، هیات نظارت در بدو امر (برگزاری انتخابات ۱۰خرداد) وظایف خود را با حضور ۵ عضو هیات اغاز نمود و در میانه راه در تاریخ ۲۱ تیرماه، سرکار خانم مهوش افشاری راد، احد از اعضای محترم، استعفای رسمی خود را به ریاست هیات اعلام نموده و پس از ان نیز در جلسات حاضر نگردیدند ولی تمامی جلسات هیات برابر صورتجلسات با حضور ۴ عضو اصلی تشکیل و تمامی تصمیمات هیات با اتفاق ارا اتخاذ گردیده است و هیچ عضو دیگری استعفای رسمی وقانونی را به رییس کانون یا رییس هیات نظارت تقدیم نموده است، ضمن اینکه همچنان به دلیل عدم تشکیل چندباره جلسه هیات مدیره به جهت فقدان نصاب قانونی و امتناع برخی اعضای محترم هیات مدیره از شرکت در جلسات آن علیرغم دعوت رییس کانون، تکلیف استعفای ایشان و پذیرش یا عدم پذیرش آن مشخص نگردید و با این وصف سرکار خانم افشاری، غائب محسوب میگردند. ضمن اینکه حسب مقررات و استنباط و رویه قضایی استعفای یک جانبه عضو، نمی‌تواند خللی در بقای کل هیات نظارت و اصل وجودی ان به لحاظ استقلال هریک از اعضا ازهمدیگر وارد آورد، هرچند فارغ از همه مطالب و استدلالات فوق، دادگاه محترم عالی انتظامی قضات نیز با وجود اطلاع کامل از وضعیت مذکور، طی جلسات حضوری و بر اساس نامه شماره ۹۰۰۰/۲۵۹۳/۶۰۰/۱ مورخه ۱۴۰۴/۰۴/۲۴ صراحتا همین هیات نظارت حاضر را مطابق مقررات مکلف به انجام و ادامه وظایف قانونی خود و برگزاری انتخابات جدید نموده است، فلذا اعتراض و ایراد وارده توسط معترضین در این خصوص وارد نمی‌باشد.

۲-در خصوص اعتراض به نقض ماده ۱۵ آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال و ادعای عدم رعایت مهلت ۲۰ روزه مذکور دران، خاطرنشان می‌سازد، این تکلیف قانونی می‌بایست با لحاظ وضعیت انتخابات جدید مدنظر قرار گیرد، چراکه با توجه به مفاد رای دادگاه محترم عالی انتظامی قضات مبنی بر ابطال صرفا نتیجه انتخابات دهم خردادماه و حفظ و تثبیت روند و‌تشریفات اولیه انجام شده در خصوص نامزد‌ها، اطلاعیه هیات نظارت به تاریخ ۱۴۰۴/۰۵/۲۸ که حاوی اسامی و کد انتخاباتی نامزد‌ها بوده نیز، بر این معنا تاکید نموده که انتخابات پنجم شهریورماه با حضور نامزد‌های دهم خرداد برگزار میگردد که با این وصف، مفاد و مواعد تمامی اطلاعیه‌های قبلی مفروض بوده است و هیچگونه تخطی از مقررات موضوع ماده ۱۵ ایین نامه اجرایی لایحه استقلال محقق نگردیده و‌در واقع فرایند انجام شده بابت انتخابات ناظر به بعد از اقدامات اولیه می‌باشد و اعتراض اعلامی مردود است.

۳- درخصوص ایراد وارده از سوی چند تن از معترضین محترم مبنی بر اینکه برخلاف ماده ١٢ آئین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، صورت اسامی و مشخصات وکلایی که بموجب قانون حق انتخاب کردن و انتخاب شدن دارند از سوی هیات نظارت اعلام عمومی نگردیده است! باید عنوان شود، مفاد مندرج در ماده مذکور، در مقام بیان تشریفات اجرایی فیمابین کانون و هیات نظارت است و مقرر نبوده است اسامی افرادی که بموجب قانون حق انتخاب کردن دارند برای اطلاع عموم وکلا منتشر گردد و از متن این ماده، چنین تکلیفی برای هیات نظارت با توجه به رویه ادوار نیز استنباط نمی‌شود. ضمن اینکه کانون در موعد مقرر با ارائه این اسامی به هیات نظارت، تکلیف خود را به انجام رسانده است و‌متعاقب این امر نیز اسامی مذکور به شرکت مجری اعلام و ابلاغ گردیده است ومحققا در خصوص اعلام اسامی افرادی که حق انتخاب شدن دارند نیز، این تکلیف به نحو لازم و قانونی توسط هیات نظارت مطابق اطلاعیه‌های صادره به انجام رسیده و لذا اعتراض مذکور نیز مردود اعلام می‌شود.

۴- در خصوص اعتراض وارده مبنی بر عدم رعایت ماده ۱۷ آیین‌نامه لایحه استقلال مبنی بر لزوم تشکیل هیأت عمومی و بستن صندوق‌ها با حضور ناظران، لاک و مهر صندوق‌ها و ثبت صورتجلسه و. لازم به ذکر است در اینخصوص هرچند که مستنبط از ماده ١٧ آئین نامه آنچه برداشت می‌شود خالی بودن صندوق آرا به صورت سنتی و لاک و مهر نمودن و سپس رأی گیری به نحو توصیف شده می‌باشد، لکن نظر به اینکه قانونگذار اجازه برگزاری انتخابات الکترونیکی و یا برخط را مجاز دانسته است، در ابتدای زمان رأی گیری با حضور نماینده شرکت مجری و کلیه اعضای هیئت نظارت و با حضور ناظران و‌مشاوران فنی و کارشناس دادگستری، صندوق خالی آرا و صفر بودن رأی از حیث فنی مستندسازی شده و با تنظیم صورتجلسه با امضای تمام حاضرین فوق با لحاظ اعلام خالی بودن صندوق الکترونیکی نسبت به شروع رأی گیری اقدام گردیده و تمامی مراحل با حضور متولیان امر فیلمبرداری گردیده است و بنابراین بهیچوجه تخطی از این قسمت مقررات ماده ١٧ آئین نامه محرز نگردیده، فلذا اعتراض مذکور مردود اعلام‌میگردد.

۵- در خصوص اعتراض وارده مبنی بر نقض مفاد تبصره ماده ۱۷ ایین‌نامه لایحه استقلال و وجود اشکالات ساختاری در سیستم انتخابات انلاین و فقدان زیرساخت فنی و عدم امکان راستی‌آزمایی و صحت سنجی انتخابات و اشاره به اشکلاتی از قبیل عدم ارائه رسید رأی به رأی‌دهندگان، ارائه کدملی به جای پروانه، عدم رمزنگاری ارا با کد هش و عدم مهر و موم صندوق، نبود سازوکار مطمئن و غیرقابل جعل وعدم انتشار لیست رای دهندگان وعدم ارائه رسید رای دهی و سایر موارد از این قبیل، لازم به ذکر است، هیات نظارت با استفاده از نظرات و مشاوره فنی با اهل فن و وکلای معتمد و‌متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و‌کارشناسان رسمی دادگستری و توجه ویژه در جهت رفع اشکالات مطروحه در نظریه هیات سه نفره کارشناسی در مورد روند و سیستم انتخابات انلاین دهم خردادماه، با بکارگیری تمامی الزامات و احتیاطات فنی و علمی و عملیاتی در سیستم انتخابات، تا حد امکان، ضمن رفع کلیه باگ‌های فنی و ایجاد لایه‌های امنیتی متعدد، ضمن رمزنگاری و ایجاد کد هش و رفع هرگونه زمینه نفوذ فنی و با تولید فیزیکی آرا و ثبت و ضبط بارکد‌های مربوطه و نصب و تعیین رمز ۲۰ رقمی مشترک فیمابین رییس هیات نظارت و مدیرعامل شرکت مجری به نحویکه امکان بازگشایی و دسترسی صندوق ارا توسط غیر، وجود نداشته باشد و ایجاد زمینه کامل جهت بازشماری و صحت سنجی ارا، تمامی اشکالات مطروحه توسط معترضین به شرح فوق را برطرف نموده‌اند و مستندات و گزارشات فنی و کارشناسی آن نیز موجود است فلذا هیچیک از اعتراضات مطروحه با موضوعات فوق الذکر وارد نمی‌باشد.

۶- اعتراض برخی از معترضین محترم مبنی بر وجود اختلال در سامانه رأی‌گیری الکترونیک با این ادعا که برخی وکلا موفق به ثبت رأی نشده و یا با این پیام تکراری مواجه شده‌اند که: «برگه رأی الکترونیکی با این کد قبلاً ثبت گردیده است». در اینخصوص خاطرنشان می‌سازد، وجود چنین مواردی بهیچوجه دال بر اختلال اساسی در سیستم و سامانه رای گیری نبوده و در کل جریان رای گیری، حدود ۴ مورد مراجعه حضوری به هیات نظارت صورت گرفته که انهم عموما ناشی از ثبت اشتباه بیش از دوبار کد ارسالی به شماره همراه رای دهنده در سامانه انتخابات بوده است و با تقدیم درخواست کتبی به هیات و تایید موضوع، امکان مشارکت در انتخابات به صورت حضوری برای ایشان فراهم گردید لذا اعتراض وارده از این بابت مردود می‌باشد.

۷- اعتراض وارده مبنی بر عدم وجاهت تمدید زمان رای گیری تا ساعت ۱۹ توسط هیات نظارت، با این توجیه که به دلیل انلاین بودن نیازی به این تمدید نبوده است. در خصوص این اعتراض، با لحاظ اینکه تعیین مدت زمان برگزاری انتخابات با شرایط موجود و مقتضی، وفق آئین نامه مربوطه، از جمله اختیارات و صلاحیت‌های هیئت نظارت بر انتخابات بوده و این رویه در کلیه انتخابات پیشین با تصویب هیئت نظارت بر انتخابات تکرار گردیده است بر این اساس به لحاظ استقبال شرکت کنندگان و‌ضرورت تشخیص داده شده و رعایت حقوق و منافع شرکت کنندگان حاضر در محل کانون، و با عنایت به تاخیر ارسال پیامک حاوی لینک شرکت در انتخابات در ابتدای صبح شروع انتخابات به دلیل مشکل فنی منتسب به شرکت مخابرات، مطابق تصمیم فوق العاده هیئت نظارت، تمدید مذکور انجام شده و در پایگاه اطلاع رسانی کانون نیز عیناً اطلاع رسانی گردیده است ومالا اعتراض فوق با هیچ یک از مبانی مقرر قانونی منطبق نمی‌باشد.

۸- اعتراض وارده در خصوص عدم رعایت ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی در ۲۴ ساعت منتهی به انتخابات از سوی برخی کاندیدا‌ها و طرفداران ایشان از طریق ارسال پیامک تبلیغاتی در صبح سه‌شنبه چهارم شهریورماه و تبلیغات روز انتخابات در مقابل یکی از مجتمع‌های قضایی به نفع کاندیدای خاص، با توجه به اینکه گزارش تخلف قابل اعتنا و استنادی در روز رأی گیری یا روز قبل از آن به هیئت نظارت مکتوب واصل نگردیده و اینکه حسب بررسی بعمل آمده مشخص شد ارسال چند مورد محدود پیامک نیز مربوط به ساعات اخر شب گذشته (دوشنبه شب) بوده ولی وصول آن صبح سه شنبه محقق گردیده است و در مورد تبلیغات انجام شده به نفع کاندیدای خاص هم گزارش مستند وموثری واصل نشده است لذا در نتیجه اعتراض وارده محرز نگردیده و مستحق رد می‌باشد.

۹- طرح اعتراض برخی معترضین با این عنوان که نام و تصویر برخی کاندیدا‌های انصرافی در سامانه رای گیری مشاهده شده و آرایی نیز به نفع ایشان اخذ شده (بابت اقایان مجید خدابخشی و رمضانعلی برزمینی): در اینخصوص نیز حسب بررسی انجام شده، مشخص گردید داوطلبان مذکور دقیقا در روز انتخابات و خارج از مهلت قانونی و اداری و عرفی جهت اعلام انصراف به هیات نظارت مراجعه نموده‌اند و عملا امکان حذف نام ایشان از سامانه به دلیل قفل و مهر و موم سیستم انتخابات وجود نداشته است، ضمن اینکه ارای ماخوذه از بابت ایشان تاثیری در روند انتخابات و نتایج آن نداشته و منشا هیچگونه اثری نبوده و قابل توجه و استناد نمی‌باشد لذا اعتراض مذکور نیز مستحق رد می‌باشد.

۱۰- اعتراض وارده مبنی بر نقض ماده ۲۷ ایین نامه: (عدم برگزاری انتخابات ظرف یک هفته). حسب بررسی ومطابق مقررات، اعتراض مذکور وارد نمیباشد چرا که بر اساس مفاد ماده ۲۷ ایین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال مصوب ۱۴۰۰ هیات نظارت باید حداکثر ظرف یک هفته پس از ابلاغ ابطال انتخابات، اقدامات قانونی را جهت برگزاری انتخابات مجدد انجام دهد با توجه به صراحت منطوق مقرر در این ماده، مشخص است انجام اقدامات قانونی به منظور برگزاری مجدد انتخابات شامل انجام مجموعه‌ای ازتشریفات و مقدمات فنی و قانونی جهت برگزاری انتخابات بوده و بهیچوجه مفید این معنا نیست که الزاما میبایست راس یک هفته از تاریخ ابطال انتخابات، انتخابات جدید برگزار گردد، ضمن اینکه با توجه به شرایط و اوضاع و احوال و ضرورت اقدامات لازم جهت هماهنگی‌ها و رفع ایرادات موجود و لزوم برگزاری جلسات و مذاکرات با عوامل مختلف برگزاری، شامل شرکت مجری و ناظران‌و‌کارشناسان، امکان عملی وعقلی برگزاری انتخابات ظرف یک هفته منتفی بوده است و هیات نظارت به محض تحقق تمهیدات لازم و امادگی همه جانبه جهت برگزاری انتخابات نسبت به انجام‌وظیفه خود در اینخصوص اقدام نموده و لذا با لحاظ اوصاف فوق، ایراد وارده مردود می‌باشد.

۱۱- در خصوص اعتراض یکی از معترضین محترم بابت عدم رسیدگی به اعتراض جمعی از وکلا به تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۸ و برگزاری انتخابات جدید (با موضوع خارج از مهلت مقرر بودن ثبت نام ۱۲۰ نامزد در تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۰۱): صرفنظر از اینکه، ایراد مذکور قبلا در تصمیم مورخه ۱۴۰۴/۰۳/۲۰ هیات نظارت بر انتخابات پاسخ داده شده است، اما مجددا در بیان پاسخ به اعتراض وارده متذکر میگردد بنا بر اطلاعیه هیئت نظارت با توجه به اینکه پایان مهلت ثبت نام در تاریخ دوشنبه ۱۴۰۳/۰۹/۲۶ با تعطیل رسمی مواجه گردید، مهلت ثبت نام در راستای جلوگیری از تضییع حقوق ذاتی داوطلبان به پایان وقت اداری روز سه شنبه ١۴٠٣/٩/٢٧ موکول گردیده و با توجه به اینکه بر مبنای مندرجات آگهی مذکور چنانچه روز‌های تعطیلی تداوم یابد پایان مهلت ثبت نام پایان وقت اداری روز بعد از آخرین روز تعطیلی خواهد بود نظر به اینکه تعطیلات ادامه پیدا نمود، مهلت ثبت نام از داوطلبان عضویت رأس ساعت ١۵:٠٠ روز شنبه ١۴٠٣/١٠/٠١ به پایان رسیده و با این وصف و با توجه به اینکه داخل در مهلت قانونی مارالذکر ثبت نام داوطلبان انجام شده است، اعتراض مطروحه وارد نمی‌باشد. همچنین در مورد اعتراض سرکار خانم نسترن غیاثوند قزوینی در خصوص قید اشتباه نام نسرین برای ایشان در سیستم انتخابات نیز، با توجه به کد انتخاباتی مختص هر کاندیدا و درج تصویر کاندیدا‌ها در صفحه رای گیری و عدم مشابهت اسمی و خانوادگی کاندیدای دیگر با ایشان که عرفا مانع بروز اشتباه باشد و اشتهار نام خانوادگی ایشان و با لحاظ اینکه به دلیل قفل سیستم و‌مهر و‌موم ان در بدو شروع انتخابات عملا بهیچوجه امکان تغییر نام وجود نداشته است فلذا با لحاظ عدم تاثیر اساسی این امر در ماهیت رای ایشان، اعتراض مردود اعلام می‌گردد.

نتیجه گیری:

در نتیجه با عنایت به کلیه مراتب فوق ولحاظ تمام جوانب واقدامات معموله، هیات نظارت با اتکا بر شرف و وجدان و انصاف و با لحاظ انجام وظایف وتشریفات مقرر قانونی خود و تاکید بر حفظ وصیانت وامانتداری از آرای وکلای محترم دادگستری به استناد قسمت اخیر ماده ٢۴ آئین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ١۴٠٠ با اصلاحات و الحاقات بعدی به اتفاق آرا ضمن مردود دانستن کلیه اعتراضات وارده، تصمیم خود را مبنی بر صحت وتایید کامل فرایند ونتیجه انتخابات سی و سومین دوره هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، برگزار شده در تاریخ پنجم شهریورماه یکهزاروچهارصدوچهار را اعلام می‌نماید. تصریح می‌گردد مطابق مقررات موضوع ماده ٢۵ آئین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری، تصمیم هیئت نظارت طی ٣ روز از تاریخ اعلام تصمیم، قابل اعتراض در دادگاه عالی انتظامی قضات خواهد بود.

دکتر بهنام حبیب زاده مومن

رئیس هیات نظارت برسی و سومین دوره انتخابات هیات مدیره

دکتر رضا یزدی

عضو هیات نظارت بر سی و سومین دوره انتخابات هیات مدیره

ناصر اشرفی

عضو هیات نظارت بر سی و سومین دوره انتخابات هیات مدیره

رضا نوروزی

عضو هیات نظارت بر سی وسومین دوره انتخابات هیات مدیره