اصغر جهانگیر روز پنجشنبه در آیین تجلیل از اجراکنندگان و حامیان طرح شفق که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد برگزار شد، طرح «معلم من» را یکی از برنامههای معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم معرفی کرد و افزود: معلمانی که نسل آینده را تربیت میکنند باید مورد احترام و توجه جامعه باشند، زیرا نقش آنها در ساخت آینده کشور کمتر دیده شده است.
وی ادامه داد: همانطور که خانوادههای شهدا محترماند، باید به معلمانی که این شهیدان را تربیت کردهاند نیز احترام گذاشت، معلم ها، اساتید و آموزگاران گاهی کمتر دیده شدهاند و باید قدردان نقشی باشیم که آنها در ساخت آینده کشور ایفا میکنند.
وی تأکید کرد: قدردانی واقعی دانشجو از معلمش، مطالعه صحیح، یادگیری عمیق و تلاش برای حل مشکلات کشور است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضاییه با اشاره به پیچیده تر شدن زندگی انسان در جهان امروز تأکید کرد: قضاوت در چنین شرایطی دشوارتر از گذشته است و تصمیمات ما میتواند زندگی فرد، خانواده، جامعه، یک ملت و حتی جهان را تحت تأثیر قرار دهد.
وی با بیان اینکه نگاه انسان به جهان میتواند اقتصادی، اجتماعی یا معنوی باشد، توضیح داد: اگر انسان را تنها موجودی اقتصادی ببینیم، تصمیمات ما حول محور نفع و ضرر میچرخد در حالیکه انسان اجتماعی از مرحله نفعطلبی عبور کرده و در سایه همدلی، نوعدوستی و ایثار معنا پیدا میکند و انسان معنوی نیز ارزشهایی دارد که حتی جان خود را در راه آن فدا میکند.
جهانگیر با اشاره به تأثیر احساسات و شرایط روانی بر قضاوت گفت: گاهی با عینک قرمز و احساسی گاهی با نگاه تیره و بدبینانه، گاهی سفید و بیتفاوت و گاهی سبز و همراه با سوگیری حمایتی قضاوت میکنیم، این تفاوتها مسیر آینده جامعه و حتی بشریت را تغییر میدهد.
سخنگوی قوه قضاییه با انتقاد از رفتارهای دوگانه نظام سلطه در عرصه بینالملل افزود: قدرتهای استکباری نهادهای بینالمللی را تنها زمانی معتبر میدانند که به نفعشان کار کند و هر جا این نهادها جنایات آنها را محکوم کنند، آنها را کنار میگذارند.
وی تمرین قضاوت در دانشگاه را «مقدمهای برای قضاوت واقعی آینده» دانست و تصریح کرد: قضاوت باید مبتنی بر انصاف، عدالت و بیطرفی باشد، اگر چنین اتفاقی بیفتد، آینده جامعه روشن و امیدوارانه خواهد بود.
معاون اجتماعی و پیشگیری ازجرم قوه قضاییه با اشاره به تأثیر فناوریهای نو در نقض حریم خصوصی، گفت: پیشرفت تکنولوژی اگرچه رفاه ایجاد کرده، اما ورود آسان به حوزه خصوصی افراد، تهدیدهای جدیدی به همراه داشته و قضاوت را روزبهروز دشوارتر کرده است، بنابراین قاضی باید همگام با فناوری و علوم جدید حرکت کند.
جهانگیر به ضرورت آموزشهای میانرشتهای برای قضات اشاره کرد و گفت: در قضاوت امروز، مسائل روانپزشکی، روانشناسی، پزشکی و حتی علوم تجربی نقش دارند و در حوزه علم اعصاب نیز با طرح مفهومی مانند نورولیدرشیپ(شناخت و کاربرد عملکرد مغز در مدیریت و رهبری) ، تصمیمگیری و رهبری بر اساس اتصالهای عصبی و عملکرد مغز باز تعریف میشود.
وی با تشریح ساختار عملکرد مغز تأکید کرد: نحوه دیدن، شنیدن، برداشت از نشانهها و حتی احساس ما از ترکیب لوبهای مختلف مغزی (نواحی چندگانه مخ) تأثیر میگیرد و تحت فشارهای عصبی و استرس تغییر میکند، بنابراین قضاوت دقیق بدون شناخت این فرآیندها ممکن نیست.
وی همچنین با تاکید بر ضرورت شکلگیری حقوق اجتماعی تصریح کرد: در بسیاری از کشورها رشته حقوق اجتماعی ایجاد شده تا حقوق افراد در برابر حقوق حاکمیت به رسمیت شناخته شود اما در ایران هنوز این حوزه تاسیس نشده است امروز بیش از هر زمان باید با بازگشت به قانون و ارتقای احترام به شهروندان، امید را در جامعه افزایش دهیم.
جهانگیر گفت: تجربه امروز دانشجویان حقوق در این دادگاه تمرینی، مقدمهای برای قضاوتهای واقعی فرداست و امیدوارم با تکیه بر علم روز و نگاه عادلانه، همه ما سهمی در اجرای عدالت داشته باشیم./ ایرنا
























