واکنش توییتری وکیل علی مجتهدزاده به مصاحبه اخیر رئیس پلیس تهران
واکنش توییتری وکیل علی مجتهدزاده به مصاحبه اخیر رئیس پلیس تهران
عدلنامه: وکیل علی مجتهدزاده، وکیل پایه یک دادگستری، در یکی از صفحات اجتماعی خود نسبت به مصاحبه اخیر رئیس پلیس تهران مطالبی را بیان کرد.

به گزارش عدلنامه، وکیل علی مجتهدزاده، وکیل پایه یک دادگستری، در یکی از صفحات اجتماعی خود نسبت به مصاحبه اخیر رئیس پلیس تهران نوشت:

سردار رحیمی، رئیس پلیس تهران گفته «در قانون اجازه حیوان گردانی به کسی داده نشده». جای تأسف است که رئیس پلیس پایتخت این نکته بدیهی حقوقی را نداند که اصل بر مجاز بودن افعال شهروندان است مگر اینکه قانون ممنوعیتی ایجاد کند. مثلاً مگر درجایی از قانون اجازه پیاده‌روی یا ورزش کردن برای افراد وجود دارد؟

مساله اینجا صرفا «سگ گردانی» نیست، مساله عدم اشراف به ابتدایی‌ترین مبانی حقوقی در سطح فرماندهی یک نهاد قدرتمند و موثر مانند نیروی انتظامی است. نگرانی از این است که همین استدلال غیرحقوقی می‌تواند مستمسک پلیس برای محدودکردن حقوق و آزادی‌های مبنایی و اساسی شهروندان شود.

رئیس پلیس پایتخت که این همه به قانون ارجاع می‌دهد باید متوجه دو چیز باشد؛ اول اینکه داشتن قدرت توسط یک نهاد یا مسئول هیچ دلیلی برای نادیده گرفتن قانون و یا جعل آن به شکلی که عنوان شده نیست. دوم هم اینکه بهتر است ایشان با مرتبه بالا و مسئولیت خطیری که دارند، قبل از اظهارنظرهایی از این دست از یک مشاور حقوقی کمک بگیرند. شایسته نیست چنین مقام مهمی، ابتدایی‌ترین اصول حقوقی را نداند و بعد درباره آن اظهارنظر هم بکند.