نوع نوشتار، استخدام کلمات و سبک انعقاد و تنظیم قرارداد اهمیت زیادی دارد
نوع نوشتار، استخدام کلمات و سبک انعقاد و تنظیم قرارداد اهمیت زیادی دارد

به گزارش عدلنامه، وکیل فاطمه خورسند، وکیل پایه یک دادگستری در گفت و گوی اختصاصی با عدلنامه و با اشاره به لزوم استفاده از وکیل برای نوشتن قراردادها گفت: همه‌ی افراد با داشتن اهلیت، یعنی توانایی داشتن حقوق و تکالیف روزانه، تعداد زیادی معامله انجام می دهند. وی افزود: شاید بدون اینکه خودمان بدانیم روزانه […]

به گزارش عدلنامه، وکیل فاطمه خورسند، وکیل پایه یک دادگستری در گفت و گوی اختصاصی با عدلنامه و با اشاره به لزوم استفاده از وکیل برای نوشتن قراردادها گفت: همه‌ی افراد با داشتن اهلیت، یعنی توانایی داشتن حقوق و تکالیف روزانه، تعداد زیادی معامله انجام می دهند.
وی افزود: شاید بدون اینکه خودمان بدانیم روزانه در حال داد و ستد و انجام عقود مختلفی هستیم. برای مثال وقتی با مراجعه به فروشگاه یک باکس آب معدنی می‌خریم، در واقعا در حال انجام عقد بیع هستیم، مبیع آب معدنی، ثمن پولی که پرداخت می کنیم و بایع و مشتری طرفین این معامله هستند؛ پس اگر چیزی که خریدیم معیوب باشد یا به بیان حقوقی دارای عیب یا نقصی باشد، سرنوشت این معامله پیرو قواعد و قوانین عقد بیع می باشد.
این وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: شاید برای فرد سوال باشد که می تواند ثمن خود را در چنین معامله ای پس بگیرد؟ باید گفت می تواند بطری ها را پس دهد و یا تنها به ازای مقدار عیب و نقص می تواند تقاضای پس گرفتن پولش را داشته باشد! این مثال ساده ای است برای تشریح زندگی امروزی ما که سراسر استعمال عقود و قرارداد هاست.
عضو کانون وکلای دادگستری گیلان اضافه کرد: همه ی ما بسته به شغل، دارایی و جایگاه اجتماعی خود می بایست از یک بیع ساده خودرو تا تنظیم قرارداد واردات کالای اولیه برای یک شرکت تولید کننده قراردادهایی را با افراد تنظیم و امضا نماییم تا بتوانیم داد و ستدهای مالی خود را تحقق بخشیم.
این کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی با تأکید بر اهمیت سبک انعقاد و تنظیم قراردادها خاطرنشان کرد: امروزه با توجه به قانون و پذیرفتن حقوق و تکالیف با امضای یک قرارداد، نوع نوشتار و کلمات و سبک انعقاد و تنظیم قرارداد از اهمیت زیادی برخوردار است. فراوان اند قراردادهایی که به دلیل نبودن دانش حقوقی و علم قراردادنویسی به بن بست رسیده است و یکی از طرفین و یا هردوی آنان را دچار خسارات گسترده نموده است و سرانجام افراد را مجبور به مراجعه به محاکم قضایی یا داوری کرده است و چه بسیار قراردادهایی بوده است که با طی مراحل دادرسی و طواری دادرسی بی ارزش شده‌اند.

وکیل خورسند اظهار داشت: یک قرارداد خوب و استاندارد و قراردادی که تحت نظر یک وکیل و یا فرد متخصص امور قرارداد تنظیم شده باشد، فرصت تخلف و سوء استفاده و نقض تعهد را از متعهد آن می گیرد و برای هریک از بندها و تکالیف، ضمانت اجرا وجود دارد. برای انعقاد یک قراداد خوب قبل از پایان مذاکره و امضاء قرارداد و پس از بررسی وجوه تخصصی آن حتما می بایست با وکلای متخصص مشورت کرد.

این وکیل دادگستری با اشاره به روش های انعقاد قرارداد اذعان کرد: چند روش برای انعقاد قرارداد وجود دارد، یکی اینکه پیش نویس قرارداد خود را از مخاطب گرفته و قبل از امضاء جهت مطالعه، بررسی و اظهارنظر و در صورت نیاز اصلاح آن به وکیل مورد انتخاب خود مراجعه نمایید؛ روش دیگر سپردن کل جریان تنظیم قرارداد به وکیل متخصص قراردادها است که بسته به درخواست شما می‌تواند برایتان قرارداد تنظیم کند و در نهایت می‌‌شود در جلسه مذاکره و انعقاد قرارداد، وکیل مورد اعتماد خود را به همراه داشت و با یک انتخاب آگاهانه و پرداخت هزینه ای جزئی، از یک خسران بزرگ و هزینه های هنگفت دعاوی دادگستری و گرفتن وکیل دعاوی جلوگیری کرد.