علی خندانی در گفت و گویی در این باره گفت: از زمانی که سامانه ثبت الکترونیک از سال ۹۲ افتتاح شده است، تمام اقداماتی که در دفاتر اسناد رسمی انجام می شود در قالب ثبت الکترونیک است و تمامی اقدامات پرداخت و دریافت ارسال استعلامات، تنظیم اسناد و … توسط کارتخوان انجام می شود و کارتخوانهای دفاتر اسناد نیز متصل به سامانه ثبت الکترونیک است و این کارتخوانها با تایید سازمان ثبت اسناد در اختیار دفترخانه ها قرار می گیرد و مختص کار دفاتر اسناد رسمی است.
وی افزود: هر اتفاق مالی که در دفترخانه اسناد رسمی رخ میدهد توسط سامانه ثبت الکترونیک انجام می شود و با توجه به اینکه مبالغ اسناد مالی و غیرمالی هر کدام متفاوت است توسط دستگاه کارتخوان انجام می شود.
خندانی با بیان اینکه این موضوع که دفترخانهای مطرح کند دستگاه کارتخوان ندارد، قابل قبول نیست و نداریم، گفت: تمامی دفاتر اسناد رسمی مجهز به دستگاه کارتخوان هستند که به سامانه ثبت الکترونیک متصل است.
وی با بیان اینکه اینکه دفترخانهای بگوید کارتخوان ندارد و یا شماره کارت در اختیار شهروندان قرار دهد، نداریم و اصلا وجود ندارد، گفت: تمامی پرداختیهای دفاتر اسناد رسمی از طریق سامانه ثبت الکترونیک قابل رصد است و انجام میشود. کلیه اسناد پرداختی در دفاتر اسناد رسمی به صورت ریز هر کدام درج می شود و به صورت سر جمع نهایی قید میشود. همچنین از طریق سامانه پیامکی به شهروندان مبالغ پرداختی شان اعلام می شود./ ایسنا