به گزارش عدلنامه، ویدیوی کوتاهی در فضای مجازی منتشر شد که در آن یکی از دستاندرکاران مدرسهای پسرانه با خشونت در حال قیچی کردن موی کودکان است که پس از انتشار آن واکنشهای بسیاری برانگیخت تا جایی که صادق ستاری فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در صفحه شخصی خود در توییتر با ذکر آیه «و لَقَد کَرَّمنا بَنی آدَمَ (و ما فرزندان آدم را بسیار گرامی داشتیم)» نوشت: رفتار فرد خاطی بادانشآموزان مطابق ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات اداری «اعمال و رفتار خلاف شئون اداری یا شغلی است» که از طریق هیات رسیدگی به تخلفات اداری و مطابق مجازات وتنبیهات مقرر در قانون مذکور بررسی و پیگیری میشود.
همچنین چند روز پیش ویدیوی دیگری از تنبیه بدنی یک دانشآموز گیلانی توسط معلم خود منتشر شد که در نهایت، وزیر آموزش و پرورش با حضور در دبیرستان پسرانه سنایی روستای سیبلی آستارا از دانشآموزی که توسط معلم خود مورد تنبیه بدنی قرار گرفته بود دلجویی کرد و در جریان این دلجویی، که با حضور نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی، پرسنل آموزش و پرورش آستارا، خبرنگاران و همچنین اهالی روستای سیبلی انجام شد، وزیر آموزش و پرورش دانش آموز و معلم را آشتی داد.
کامبیز نوروزی، حقوقدان، در رابطه با لزوم تغییر مقررات و عرف حاکم بر مدارس با بیان اینکه «عرف همواره یکی از منابع مهم نظم است» گفت: به دلیل ضعفهای برجستهای که در اندیشه حقوقی ایرانی است، اهمیت زیادی به عرف داده نمیشود و در دیدگاه تنگنظرانهای که بر تفکر حقوق ایرانی حاکم است، تنها به قانون توجه میشود. حکمرانان نیز عمدتا توجهی به عرف ندارند، خصوصا به این دلیل که عرف مستقل از قدرت سیاسی، قدرت شکلگیری دارد و سطوحی از آزادی در شکلگیری آن موثر است، به همین دلیل حکمرانان نیز به آن اهمیت نمیدهند.
وی با بیان اینکه در جامعه ایران با تغییرات گسترده سیاسی، اجتماعی و… تغییرات عرفی زیادی نیز شکل گرفته است گفت: حاملان بخش زیادی از این تحول اتفاقا گروه سنی نوجوان و جوان با نظام ارزشی و الگوهای رفتاری کاملا متفاوت هستند. مدارس به خصوص دبیرستانها مهمترین فضایی هستند که گروه سنی نوجوان در آن جمع میشوند و بازتاب نظام فکری این گروه سنی را در مدارس کاملا مشاهده میکنیم که خیلی وقتها با نظام ارزشی رسمی حاکم فاصله زیادی دارد، اما ساختار آموزشی و فرهنگی هیچ اعتنا و توجهی به واقعیت این گروه سنی ندارد و تلاش میکند به شکل دستوری و آمرانه تفکرات خودش را به نوجوانان و جوانان تحمیل کند که هم در متون آموزشی و هم در روش تربیتی این گرایش دیده میشود.
این حقوقدان با بیان اینکه در عصر کنونی، کودکان، نوجوانان و جوانان جهان دیگری دارند که متاسفانه نظام آموزش و پرورش تمایلی به شناخت آن ندارد که در گذشته هم به همین شکل بوده است گفت: به عنوان مثال موسیقی روی نوارهای کاست دردسترس بود و بچهها این نوارها را به مدرسه میآوردند و پنهان از چشم مسئولان مدرسه میان خودشان رد و بدل میکردند و اگر مسئولان مدرسه این نوارها را میدیدند بچهها را تنبیه میکردند.در واقع نظام آموزشی به شکلی میخواهد الگوی سیاسی حاکم را در مدارس بازتولید کند. همیشه نظام آموزشی در ایران، نظام دستوری بوده است و از شیمی و فیزیک تا ادبیات و تاریخ را دستور میدهند و بهترین دانشآموز، دانشآموزی است که بهتر از دیگران از کتابهای درسی و معلمش تقلید کند و نظمی که در مدارس تعریف میشود نیز مبتنی بر همین عناصر است.
نوروزی با اشاره به ترویج شبکههای اجتماعی و تاثیر آن در تغییر عرف حاکم بر مدارس نیز گفت: همواره پنهانکاری، بهترین روش برای سوء استفاده از قدرت است و هر مقدار پنهانکاری کاهش یابد، سوء استفاده از قدرت نیز کمتر میشود. وقتی سوء رفتارهای با کودکان و نوجوانان در مدرسهها افشا میشود، حداقل مسئولان امر تلاش میکنند به رفتار خود مسلط باشند، اما مسئله این است که نظام آموزشی رسمی نمیخواهد تحول نظام ارزشی نسل جدید را بپذیرد و یک جدال پنهان در این زمینه در مدارس وجود دارد که این جدال پنهان، به نظم آموزشی و کارآمدی آن آسیب جدی وارد میکند. /ایسنا