حاکمیت قانون بهترین راه مبارزه با فساد است
حاکمیت قانون بهترین راه مبارزه با فساد است
عدلنامه: یک حقوقدان و وکیل دادگستری با تاکید بر اینکه رییس‌جمهور پاسدار قانون اساسی و حقوق ملت است، گفت: قانون‌گرایی و حاکمیت قانون بهترین راه مبارزه با فساد، رانت و تبعیض است.

به گزارش عدلنامه، فرهاد شهبازوار، حقوقدان، درباره اظهارات رئیس قوه قضاییه در مراسم تحلیف آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی مبنی بر اقدام رییس‌جمهوری در از بین بردن زمینه فساد، رانت، تبعیض و اصلاح ساختارهای پیچیده اداری گفت: رییس‌جمهوری با اجرای قانون اساسی و استفاده از ظرفیت‌های آن و اهتمام ویژه به احقاق حقوق ملت که در فصل سوم قانون اساسی بیان شده، می‌تواند با فساد، رانت، فقر و تبعیض مبارزه کند و این مهم، یک تکلیف قانونی برای رییس‌جمهوری است.

وی با اشاره به بندهای شانزده‌گانه حقوق ملت در اصل سوم قانون اساسی اظهار داشت: ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی براساس ایمان و تقوا و مبارزه با همه مظاهر فساد و تباهی، ارتقاء سطح آگاهی‌های عمومی در همه زمینه ها با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانه های گروهی و وسایل دیگر، آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه، در همه سطوح و تسهیل و تعمیم آموزش عالی، تقویت روح بررسی و تتبع و ابتکار در تمام زمینه های علمی، فنی، فرهنگی و اسلامی از طریق تاسیس مراکز تحقیق و تشویق محققان، طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب، محو هرگونه استبداد و خودکامگی و انحصارطلبی، تأمین آزادی‌های سیاسی و اجتماعی در حدود قانون و مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله موارد مندرج در بندهای اصل سوم قانون اساسی به عنوان حقوق ملت است.

شهبازوار اضافه کرد: رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در همه زمینه‌های مادی و معنوی،  ایجاد نظام اداری صحیح و حذف تشکیلات غیرضرور، تقویت کامل بنیه دفاع ملی از طریق آموزش نظامی عمومی برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی و نظام اسلامی کشور، پی ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه برطبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه های تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم بیمه، تأمین خودکفایی در علوم و فنون صنعت و کشاورزی و امورنظامی، تأمین حقوق همه جانبه افراد از زن و مرد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون، توسعه و تحکیم برادری اسلامی و تعاون عمومی بین همه مردم و تنظیم سیاست خارجی کشور براساس معیارهای اسلام، تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان و حمایت بی‌دریغ از مستضعفان جهان از دیگر حقوق ملت در قانون اساسی است.

این حقوقدان با تاکید بر بند نهم اصل سوم قانون اساسی افزود: پی‌ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه‌های تغذیه، مسکن، کار، بهداشت و تعمیم بیمه بسیار مهم است و اکنون شرایط اقتصادی نامطلوب است و بسیاری از مردم تحت فشار هستند.

شهبازوار با اشاره به طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌اجتماعی» افزود:‌ بهینه‌سازی وضعیت اقتصادی و هم جهت سازی تصمیمات کلان، بسیار مهم است و در شرایطی که عده بسیاری با راه اندازی کسب و کارهای کوچک در فضای مجازی امرار معاش می کنند نباید طرح هایی مغایر با حمایت‌های اقتصادی از وضعیت معیشت مردم مطرح شود.

این وکیل دادگستری گفت: استفاده از ظرفیت فضای مجازی و بازنشر اطلاعات در این فضا می‌تواند فرصت و تهدید باشد اما در عین حال استفاده از این ظرفیت می‌تواند زمینه‌های بروز فساد، رانت و تبعیض را از بین ببرد و با اطلاع رسانی از این طریق، عامل بازدارندگی جرم محسوب شود.

وی تصریح کرد: رییس‌جمهور پاسدار قانون اساسی و حقوق ملت است و باید در تعامل با وکلای ملت برای تصویب قوانین در راستای مبارزه با فساد، رانت و تبعیض در جامعه اقدام کند.

شهبازوار اظهارداشت: توجه لازم در چینش و معرفی وزرای پیشنهادی رییس جمهوری به مجلس و توجه به تخصص و تعهد اعضای کابینه دولت و خروجی و کارکردی که هیات وزیران در تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های به روز دارد نیز می‌تواند در مبارزه با فساد و تبعیض موثر باشد.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت رسانه‌ها در راه مقابله با فساد افزود: استقبال از ذره‌بین رسانه‌ها و اصحاب رسانه به عنوان بازوی کمکی قوه مجریه در تحقق هدف مبارزه با فساد و رانت بسیار مهم است زیرا خبرنگاران به عنوان دیده‌بانان عدالت و شفافیت برای راستی‌آزمایی اقدامات دولت برای احقاق حقوق مردم می‌توانند چشم بینا و گوش نوای افکار عمومی باشند.

این وکیل دادگستری تصریح کرد:‌ عدم اعتماد به رسانه‌ها و مسئولان در نتیجه عدم شفافیت ایجاد می‌شود و در این شرایط، فساد و رانت و تبعیض افزایش می یابد و هر روز فاصله  دولت  و ملت بیشتر می‌شود.

رئیس قوه قضاییه ۱۴ مرداد در مراسم تحلیف آیت الله سید ابراهیم رئیسی هشتمین رییس‌جمهور ایران در مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهور باید در از بین بردن زمینه فساد، رانت، تبعیض و اصلاح ساختارهای پیچیده اداری اقدام لازم را انجام دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای ابراز امیدواری کرد رییس‌جمهور نسبت به همه اصول قانون اساسی به ویژه بندهای شانزده گانه اصل سوم قانون اساسی به طوری که حقوق آحاد جامعه را تامین می کند، اهتمام لازم داشته باشد.

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: اعلام می کنم قوه قضاییه برای کمک به دولت، گسترش عدل و عدالت، حمایت از حقوق مردم و آزادی های مشروع و مبارزه با فساد آمادگی لازم دارد و با تمام توان کمک خواهد کرد و در مبارزه بی امان با فساد در ساحت‌های مختلف جدی‌تر از همیشه خواهد بود. / ایرنا