جعفری: قوه‌قضاییه نظارت بر صلاحیت را جز مؤلفه‌های اصلی در انتخابات اسکودا می‌داند/ جلسه اخیر اسکودا به‌ دلیل سوءمدیریت خروجی نداشت
جعفری: قوه‌قضاییه نظارت بر صلاحیت را جز مؤلفه‌های اصلی در انتخابات اسکودا می‌داند/ جلسه اخیر اسکودا به‌ دلیل سوءمدیریت خروجی نداشت
عدلنامه: رئیس کانون وکلای دادگستری یزد ضمن تأیید بیانیه قوه قضاییه مبنی بر غیرقانونی بودن برگزاری آزمون وکالت توسط اسکودا، محتوای این بیانیه را منطبق با قانون دانست.

به گزارش تسنیم، انتشار بیانیه معاونت حقوقی قوه قضاییه و پس از آن حمایت‌های محمدحسین جعفری؛ رئیس کانون وکلای دادگستری یزد از اصلاح اساسنامه اسکودا، واکنش برخی وکلا را به‌دنبال داشت که رئیس کانون وکلای دادگستری یزد با انتشار چند فایل صوتی درصدد پاسخگویی بر این واکنش‌ها و انتقادات برآمد.

رئیس کانون وکلای یزد ضمن تأیید بیانیه قوه قضاییه، محتوای این بیانیه را منطبق با قوانین و مقررات دانسته و اعلام کرده که در قوانین سازمانی و ساختاردهنده نامی از اسکودا نیامده است و ادعای قوه قضاییه صحیح است و کانون‌ها به خاطر بحران و چالش و بن‌بستی که داشتند از قوه قضاییه خواهش کردند تشکیل جلسه بدهند و راهکاری برای رفع چالش پیش‌بینی و اجرایی شود.

جعفری گفته است: طی جلساتی که با قوه داشتیم، خواهش کردیم که موجودیت اسکودا را به رسمیت بشناسد، خواهش ما این بود که اصلاح از طریق اساسنامه انجام شود، چون آیین‌نامه مصوب رئیس قوه قضاییه است و ممکن است ابتکار عمل برای تغییر با رئیس قوه قضاییه باشد. پیشنهاد ما اصلاح اساسنامه بود چون وضع و لغو آن در اختیار کانون‌هاست و ما هر زمان می‌توانیم اساسنامه را تغییر دهیم.

 

او ادامه داده است: در مذاکرات با قوه قضاییه خواهش کردیم اساسنامه اصلاح شود و در قالب اصلاح اساسنامه بتوانیم انتخابات را برگزار کنیم و هیئت رئیسه اسکودا مسئولیت را به‌عهده بگیرد چون دوره هیئت رئیسه به پایان رسیده است.

رئیس کانون وکلای دادگستری یزد همچنین اعلام کرده است: نگرانی و چالشی که قوه قضاییه دارد و به‌درستی هم است، این است که مدیران کانون‌های وکلای دادگستری برای ورود به هیئت مدیره احراز صلاحیت می‌شوند؛ لذا با توجه به اینکه داوطلب و نامزد اسکودا چهره ملی دارد و در سطح کشور فعالیت می‌کند باید تأیید صلاحیت شوند.

جعفری ادامه داده است: قوه قضاییه نظارت بر صلاحیت را جز مؤلفه‌های اصلی در انتخابات هیئت رئیسه می‌داند؛ زیرا این موضوع در قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت برای مدیران پیش‌بینی شده است و اعضای هیئت رئیسه اسکودا هم باید واجد شرایط و صلاحیت باشند و ما مقرر شد اساسنامه را اصلاح کنیم و در پرتو اصلاح اساسنامه صلاحیت به دادگاه عالی انتظامی قضات واگذار شود و با توجه به اینکه دادگاه عالی تکلیفی به بررسی صلاحیت نامزدهای اسکودا ندارد، مقرر شد از طریق بخشنامه رئیس قوه قضاییه یحتمل شاید و غیرقطعی، دادگاه عالی را متقاعد کنیم که به صلاحیت نامزدها ورود پیدا کند و نظر بدهد و این توافق ضمنی نه قطعی بود ولی متأسفانه در جلسه ٢۴ مرداد انتخابات اسکودا، جلسه به حواشی کشیده شد و به‌دلیل سوءمدیریت خروجی نداشت.