به گزارش عدلنامه ، قائم مقام معاونت اجتماعی قوه قضائیه گفت: پاسخگویی ، ارتقای شفافیت و استفاده از سامانههای الکترونیک ، از جمله راهبردهایی هستند که در طرح تحول قوه قضاییه در حوزه پیشگیری آمده است و همه این موارد و راهبردها در این جهت است تا جرم اتفاق نیفتد.
نشست مشترک قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای ارتقای آگاهی حقوقی جامعه با استفاده از ظرفیت اپراتورها در کشور برگزار شد.
وی در ادامه به سه گام پیشگیری، اشاره کرد و گفت: اولین و مهمترین گام ، پیشگیریهای فرهنگی و اجتماعی است که آگاهی بخشی حقوقی به مردم ، یک مرحله اساسی و تاثیرگذار در این نوع پیشگیری است.
مسعودی فر با اشاره به ضرورت انتقال دانش فنی حقوقی به مردم به منظور پیشگیری از وقوع جرم افزود : گام دوم پیشگیری، وضعی است تا فرصت ارتکاب جرم از مجرم سلب شود.
این مقام مسئول گام سوم را پیشگیریهای حقوقی- قضایی دانست و تصریح کرد: آن چه در این گام مردم مهم است، تناسب جرم و مجازات است که میتواند به باز اجتماعی کردن مجرم کمک کند. آگاهی مردم از حقوق خود در مراجعه به دستگاه قضایی نیز بسیار حائز اهمیت است.
وی با یادآوری اقدامات صورت گرفته در بخشهایی که به آن اشاره شد، گفت: در بحث مشارکت با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از نیازمندیهای حقوقی سازمان شروع کرده و تا حصول نتیجه مطلوب به فعالیت خود در آگاهیبخشی به مردم ادامه میدهیم.
مسعودیفر افزایش به دانش حقوقی جامعه را حائز اهمیت فراوان توصیف کرد و گفت: درتلاش ما برای ارتقای آگاهی حقوقی جامعه با استفاده از ظرفیت اپراتورها، اگر یک مورد هم باعث جلوگیری از تضییع حق مردم شود ، برای این معاونت ارزشمند خواهد بود.
وی خطاب به رئیس سازمان تنظیم مقررات گفت: همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری قوه قضاییه و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ، زمینه را برای تسریع در امر آگاهی بخشی جامعه فراهم میکند.
در ادامه این جلسه حسین فلاح رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان این مطلب که موضوع پیشگیری بحث مهمی است ، تصریح کرد: اگر بهترین فرد در حوزه کاری خود باشیم باز هم نیاز به ارتقای دانش هر فرد احساس میشود.
وی به لزوم تسریع ایجاد تفاهم میان معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در زمینه ایجاد بستر آگاهیبخشی به جامعه، گفت: به نظر میرسد اطلاع رسانی از طریق پیامک بسیار موثر بوده اما، این بخش ملاحظاتی را نیز برای ما به وجود میآورد.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به انبوه شکایات مردمی در سامانه ۱۹۵ از ارسال پیامکهای تبلیغاتی افزود: در این راستا این سازمان مجبور به قطع سیمکارتهای ارسال پیامک انبوه شد. در راستای همکاری این سازمان با شما، قادر هستیم در هر بار ۵۰ میلیون پیامک آگاهی رسان با محتوای آموزشی ارسال کنیم.
این مقام مسئول با تاکید بر حساسیت مردم نسبت به ارسال پیامکهای تبلیغاتی و دولتی، یادآور شد: ۹۵ درصد مردم از حقوق خود در مراجعه به محاکم قضایی آگاه نیستند. لذا این آمادگی نزد این سازمان وجود دارد تا در این زمینه با این معاونت همکاری نزدیک داشته باشیم.
در ادامه این نشست اکبر تهرانی دبیر شورای ارتقای آگاهیهای عمومی معاونت پیشگیری قوه قضاییه، در اشاره به توانمندیهای این معاونت در همکاری با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تصریح کرد: این معاونت آمادگی دارد آموزشهای حقوقی، خانواده و فضای مجازی را به کارکنان سازمان تنظیم مقررات ارائه کند.