رئیس اسکودا در نامه‌ای خطاب به رئیس کمیسیون آموزش مجلس: درباره کیفیت اجرای قوانین مرتبط با حق بر تحصیل کودکان، تحقیق و نتیجه را به مردم اعلام کنید
رئیس اسکودا در نامه‌ای خطاب به رئیس کمیسیون آموزش مجلس: درباره کیفیت اجرای قوانین مرتبط با حق بر تحصیل کودکان، تحقیق و نتیجه را به مردم اعلام کنید
عدلنامه: رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در نامه‌ای خطاب به رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از اعضای این کمیسیون خواست بر پایه مسئولیت اجتماعی خود و مستند به اصول قانون اساسی نسبت به تحقیق درباره کیفیت اجرای قوانین مرتبط با حق بر تحصیل کودکان، طرح سوال و استیضاح از وزرای مربوطه و تأمین حق کودکان بر آموزش اقدام کرده و نتیجه را به ملّت ایران اعلام کنند.

به گزارش عدلنامه، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در نامه‌ای خطاب به رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از اعضای این کمیسیون خواست بر پایه مسئولیت اجتماعی خود و مستند به اصول قانون اساسی نسبت به تحقیق درباره کیفیت اجرای قوانین مرتبط با حق بر تحصیل کودکان، طرح سوال و استیضاح از وزرای مربوطه و تأمین حق کودکان بر آموزش اقدام کرده و نتیجه را به ملّت ایران اعلام کنند.
در متن نامه دکتر جعفر کوشا رئیس اسکودا به رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس آمده است: همان‌طور که مستحضرید قانون «حمایت از اطفال و نوجوانان» پس از سال‌ها تلاش فعالان حقوق کودک و کنش‌گران عرصۀ تقنین در ادوار مختلف در سال ۱۳۹۹ به تصویب رسید و امیدها را برای تأمین مصالح عالیۀ کودکان در حوزه‌های مختلف تقویت کرد. بااین‌همه و پس از گذشت بیش از سه سال از تصویب این قانون تردیدهایی جدی‌ درمورد اجرایی‌شدن مفاد آن و تأثیر واقعی‌اش بر سرنوشت کودکان حاضر در قلمروی سرزمینی ایران به وجود آمده است.
در این نامه آمده است: گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با شماره‌مسلسل ۱۸۶۵۲ مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۸ تعداد کودکان محروم از تحصیل را نزدیک به یک ‌میلیون نفر ارزیابی کرده است. گزارش‌های مردمی و میدانی فعالان حقوق کودک نیز حاکی از آن است که پیگیری‌های مقرر در قوانین مختلف ازجمله قانون حمایت از اطفال و نوجوانان درمورد عموم کودکان بازمانده از تحصیل یا ترک‌تحصیل‌کرده اجرایی نمی‌شود. فارغ از اهمیت بنیادین تحصیل علم، محرومیت از تحصیل می‌تواند نشانه‌ای دیگر از نابرابری‌ها و نابرخورداری‌ها و زمینه‌ساز بسیاری از معضلات و آسیب‌ها باشد و این موضوع اهمیت پرداختن به آن را دوچندان می‌کند.
دکتر کوشا همچنین در بخش دیگری از نامه خود آورده است: ازاین‌رو، بر پایۀ مسئولیت اجتماعی خود و مستند به اصول هشتم، هفتادوششم، هشتادوچهارم، هشتادونهم و نودم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به‌ویژه اعضای محترم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری درخواست می‌گردد نسبت به تحقیق دربارۀ کیفیت اجرای قوانین فوق‌الذکر، طرح سؤال و استیضاح از وزرای مربوطه و تأمین حق کودکان بر آموزش اقدام نموده و نتیجه را به ملّت ایران اعلام نمایند./روابط عمومی اسکودا