یک حقوقدان: اجازه همسر برای خروج از کشور با حقوق زنان سازگار نیست/ باید نوع نگاه به قانون تغییر کند
یک حقوقدان: اجازه همسر برای خروج از کشور با حقوق زنان سازگار نیست/ باید نوع نگاه به قانون تغییر کند
عدلنامه: یک حقوقدان با بیان این‌ که صدور بخشنامه درباره ممنوع‌الخروجی مشکلی را حل نمی‌کند گفت:‌ بخش زیادی از مشکلات ناشی از بی‌توجهی به قانون است؛ وقتی قانون رعایت نمی‌شود بالطبع بخشنامه هم رعایت نمی‌شود.

به گزارش عدلنامه، کامبیز نوروزی، حقوقدان، در ارتباط با اظهارات رئیس دستگاه قضا مبنی بر ساماندهی ممنوع‌الخروجی‌ها گفت: ممنوع‌الخروجی افراد منوط به حکم قضایی است. نوعی از ممنوع‌الخروجی وجود دارد که به بعضی از اقشار جامعه مربوط می‌شود که بدون اجازه خاص نمی‌توانند از کشور خارج شوند، مثل زنان متاهل که بدون اجازه همسر، اجازه خروج از کشور را ندارند.

این حقوقدان با بیان این‌که این مقررات گاهی موجب سوء استفاده‌های غیراخلاقی توسط مردان شده است گفت: حتی موردی داشتیم که همسر یک قهرمان ورزشی به وی اجازه خروج از کشور نداده است که این روش‌ها با حقوق زنان سازگار نیست.

وی با تاکید بر این‌که ممنوع‌الخروجی هرکسی منوط به حکم قضایی است گفت: رویه نادرستی که وجود دارد این است که فرد از ممنوع‌الخروجیش مطلع نمی‌شود. به عنوان مثال بستانکار اقدام به ممنوع‌الخروجی بدهکار می‌کند که در این قبیل موارد باید مقام قضایی دستور بدهد. گاهی اوقات بنا به تقاضای پلیس در جریان یک پرونده ممکن است قاضی دستور قضایی صادر کند اما مسئله همان‌طور که گفتم این است که گاهی اشخاص پای پرواز متوجه می‌شوند که ممنوع‌الخروج هستند.

نوروزی ادامه داد: مشکل این است که خیلی اوقات حکم قضایی ممنوع‌الخروجی به افراد ابلاغ نمی‌شود. قاعده این است که افراد از هر دستور قضایی که در مورد آن‌ها صادر می‌شود باید مطلع باشند تا بتوانند از حقوق خودشان دفاع کنند.

این حقوقدان با بیان این‌که اشکال در سوء استفاده از قدرت است گفت: بعضی از سازمان‌ها هستند که قدرت‌های خاص دارند و در استفاده از قدرت مقررات قانونی را رعایت نمی‌کنند و این موضوع در مسائل مدنی و سیاسی کشور زیاد دیده می‌شود. البته استثناء هم وجود دارد مثلا پلیس در جریان مراقبت از یک باند مواد مخدر ناگزیر است که کارهایش را پنهانی انجام دهد که یک مصداقش ممنوع‌الخروجی است.

وی با بیان این‌که صدور بخشنامه درباره ممنوع‌الخروجی مشکلی را حل نمی‌کند گفت:‌ بخش زیادی از مشکلات ناشی از بی‌توجهی به قانون است؛ وقتی قانون رعایت نمی‌شود بالطبع بخشنامه هم رعایت نمی‌شود. نوع نگاه به قانون بایستی تغییر کند. خیلی‌ها تشخیص خودشان را فراتر از تشخیص قانون می‌دانند و اقداماتی انجام می‌دهند که در قانون وجود ندارد. این‌گونه نگاه‌ها باید تغییر کند. البته یادآوری کردن در چیزی به نام بخشنامه خوب است اما نمی‌شود انتظار داشت که مشکل با بخشنامه حل شود.

نوروزی در پاسخ به این سوال که آیا خلا قانونی در این زمینه وجود دارد؟ گفت: در بسیاری از موارد اصلا خلا قانونی وجود ندارد. خیلی از جاها قانون وجود دارد، اما همین قانون رعایت نمی‌شود. /ایسنا