#یادداشت_اختصاصی/محمد عباسی_سخنگوی شورای عالی وکلای قوه قضائیه: آیا مجلس حق تفسیر مواد ۳، ۴ و ۵ قانون تسهیل را داشت؟
#یادداشت_اختصاصی/محمد عباسی_سخنگوی شورای عالی وکلای قوه قضائیه: آیا مجلس حق تفسیر مواد ۳، ۴ و ۵ قانون تسهیل را داشت؟
عدلنامه: اخیراً موضوع استفساریه ی قوه قضائیه در خصوص ملاک عمل قرار دادن نمره خام یا تراز در آزمون‌های وکالت و سردفتری ناظر بر مواد ۳، ۴ و ۵ قانون تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب و کار طی طرح دو فوریتی در مجلس شورای اسلامی مطرح و پس از قرائت طرح در صحن مجلس و رای گیری، با ۱۸۶ رای موافق ، معیار نمره تراز در آزمون‌ها، علی رغم شفافیت نمره خام در نص مواد مذکور مصوب گردید

به گزارش عدلنامه، محمد عباسی، سخنگوی شورای عالی وکلای قوه قضائیه در یادداشتی اختصاصی نوشت:

اخیراً موضوع استفساریه ی قوه قضائیه در خصوص ملاک عمل قرار دادن نمره خام یا تراز در آزمون‌های وکالت و سردفتری ناظر بر مواد ۳، ۴ و ۵ قانون تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب و کار طی طرح دو فوریتی در مجلس شورای اسلامی مطرح و پس از قرائت طرح در صحن مجلس و رای گیری، با ۱۸۶ رای موافق ، معیار نمره تراز در آزمون‌ها، علی رغم شفافیت نمره خام در نص مواد مذکور مصوب گردید اما نکاتی در خصوص مصوبه و نظر برخی از نمایندگان کم اطلاع به مباحث حقوقی لازم بذکر است که:
اولا: مقصود از تفسیر، بیان مراد مقنن است. بنابراین تضییغ و توسعه قانون در مواردی که رفع ابهام قانون نیست، تفسیر تلقی نمی شود.
ثانیا : تفسیر از زمان بیان مراد مقنن در کلیه موارد لازم الاجرا است. بنابراین در مواردی که مربوط به گذشته است و مجریان برداشت دیگری از قانون داشته اند و آن را به مرحله اجرا گذاشته اند، تقسیر قانون به موارد مختومه تسری نمی یابد. (عطف به ما سبق نشدن قوانین موضوع ماده ۴ قانون مدنی)
لذا با این تفاسیر به نظر می رسد برخی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بدون مطالعه و علم کافی اظهاراتی بیان می‌کنند که فاقد محمل قانونی می باشد.
صرف‌نظر از ایرادات وارده انتظار می رود شورای محترم نگهبان که از حضور اندیشمندان متخصص حقوقی و فقهی بهره‌مند می‌باشد قبل از هرگونه اظهار نظر به عواقب زیان‌بار این قانون از جمله:
۱- افزایش بی رویه وکیل و تبدیل شدن لیسانسیه های حقوق بیکار به وکیل بیکار
۲- پایین آمدن سطح علمی وکلا و متضرر شدن بیش از پیش شهروندان
۳- قبولی در آزمون وکالت با درصد صفر در چهار درس از هشت درس
۴- عدم امکان آموزش مناسب به این حجم از ورودی‌ها
۵- عدم وجود زیرساخت‌های مناسب جهت تربیت درست پذیرفته شدگان
۶- وجود فقر در میان وکلای حاضر و وضعیت بد معیشت آنان
۷- اجباری نبودن وکالت که عملا بازار کار را برای وکلا محدود و بی رونق نموده و …

عنایت ویژه ای داشته باشند.