یادداشت/زینب ریاضت_وکیل پایه یک دادگستری و عضو هیأت علمی دانشگاه:‎ یادآوری سهم و جایگاه مدیریتی بانوان در کانون وکلا
یادداشت/زینب ریاضت_وکیل پایه یک دادگستری و عضو هیأت علمی دانشگاه:‎ یادآوری سهم و جایگاه مدیریتی بانوان در کانون وکلا
عدلنامه: دنياي امروز دنیای پيشرفت فن‌آوری و رشد است. دنیای تعامل حداکثری بانوان و آقایان به‌عنوان نیروی انسانی در محیط کاری فارغ از جنسيت و تلاش توأمان برای اعتلای اهداف اجتماعی. در این مسیر قرار بود شخصیت و تلاش و دانش و توانمندی معیار شایستگی باشد و هر کس، در جایگاه شایسته اش قرار گیرد و دستاورد درست و منطقي توانايي‌ها و استعدادهاي خود‌ را در جامعه ببیند.

به گزارش عدلنامه، زینب ریاضت، وکیل پایه یک دادگستری و عضو هیأت علمی دانشگاه در یادداشتی نوشت:

دنیای امروز دنیای پیشرفت فن‌آوری و رشد است. دنیای تعامل حداکثری بانوان و آقایان به‌عنوان نیروی انسانی در محیط کاری فارغ از جنسیت و تلاش توأمان برای اعتلای اهداف اجتماعی. در این مسیر قرار بود شخصیت و تلاش و دانش و توانمندی معیار شایستگی باشد و هر کس، در جایگاه شایسته اش قرار گیرد و دستاورد درست و منطقی توانایی‌ها و استعدادهای خود‌ را در جامعه ببیند.

اما در روزگار دنیای متاورس و عرصه فن‌آوری و نوآوری گاهی ناگزیریم بدیهیات را یادآوری نماییم و از برخی عجایب همچون قومیت گرایی، جنسیت زدگی و غفلت از شایسته سالاری متحیر شویم.

در روزهای اخیر، زمزمه حذف و ناتوان‌انگاری بانوان برای مدیریت و عدم ضرورت حضور ایشان در هیئت مدیره آتی به گوش میرسد. گویی فراموش شده که زنان دست‌کم نیمی از جمعیت کانون وکلای دادگستری مرکز به‌عنوان یک نهاد صنفی متشکل از نخبگان حقوقی و روشنفکران جامعه، را تشکیل می‌دهند. نگاهی این چنین تبعیض‌آمیز حتی قبل از شروع رقابت و بررسی رزومه و شایستگی افراد در یک نهاد صنفی نیازمند ریشه‌یابی است. سؤال این است که چطور هنوز تبلیغات آغاز نشده این جو ناتوان‌انگاری بانوان با هدف تلاش برای به حاشیه راندن ایشان کلید خورده تاجایی‌که حضور بانوان وکیل در لیست های انتخاباتی را ترحم‌آمیز یا غیر ضروری می‌دانند. نادیده‌انگاری سوابق درخشان بانوان توانمند صنف، علیرغم تمام محدودیتها در کانونهای وکلا، خانمها استاد دکتر بهشید ارفع‌نیا، استاد فریده غیرت، استاد دکتر هما داوودی گرمارودی، استاد صدیقه حجت‌پناه، استاد دکتر لیلا رئیسی، استاد نوال نزاری و … حقیقتاً منصفانه نیست.

رسوخ رویکردهای ناتوان انگاری در میان نخبگان حقوقی و نه عوام اجتماع! موجب تأسف است و در نخستین گام اصلاحات ساختاری در کانون وکلا باید ریشه های آن شناسایی و یک‌بار برای همیشه با اعتراض و همدلی حداکثری بانوان خاتمه یابد.

تمام سالیان گذشته در عموم کانون های وکلا بانوان مدیر در اقلیت و محدودیت بوده اند؛ حال آیا بهتر نیست به جای شروع تخریب و ناتوان انگاری، اعضای سابق هیئت مدیره کانون مرکز نتایج فعالیتهای سابق خود در راستای اعتلای کانون را بدواً شفاف و عموم کاندیداها نیز به‌جای شعارهای احساسی و غیرمؤثر، رایزنی و لابی، رزومه و شایستگی‌های خود را تعرفه نمایند تا مشخص شود شایستگان کانون وکلا چه سوابق و رزومه‌ و جنسیتی دارند!؟

ملاک اصلح بودن فقط ایجاد قیل و قالهای مجازی نیست؛ بلکه شخصیت، جسارت، شجاعت و توان علمی در حمایت همه جانبه از کانون وکلا در مقابل هجمه های بیشتر پیش روست.

هدف اولیه اینجانب از حضور در انتخابات اصلاح رویکرد کانون وکلا نسبت به بانوان است که به حکم تکلیف برای آن خواهم جنگید تاوانش هرچه باشد، باشد…

در انتخابات پیش رو، علیرغم حذف بسیاری از شایستگان به اعتقاد بنده دست کم چهار وکیل‌بانوی توانمند حضور دارند که از آنها قاطعانه حمایت خواهم کرد و خداوند به نیت های ما آگاه است.