هوشنگ پوربابایی، رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی کانون وکلای دادگستری مرکز: وکلا دوره‌های وکالت تخصصی می‌گذرانند/تخصصی شدن وکالت علاوه بر جلوگیری از تضییع حقوق مردم، بار دستگاه قضایی را کم می‌کند
هوشنگ پوربابایی، رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی کانون وکلای دادگستری مرکز: وکلا دوره‌های وکالت تخصصی می‌گذرانند/تخصصی شدن وکالت علاوه بر جلوگیری از تضییع حقوق مردم، بار دستگاه قضایی را کم می‌کند
عدلنامه: هوشنگ پوربابایی، رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی کانون وکلای دادگستری مرکز، با بیان اینکه از سال ۱۳۰۷ پروانه وکالت صادر شده است، ضمن اشاره به استقلال وکلا از سال ۱۳۳۳ افزود: اکنون ۶۰ تا ۸۰ هزار وکیل دادگستری در سراسر کشور فعالیت دارند.

به گزارش عدلنامه، هوشنگ پوربابایی، رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی کانون وکلای دادگستری مرکز، با بیان اینکه از سال ۱۳۰۷ پروانه وکالت صادر شده است، ضمن اشاره به استقلال وکلا از سال ۱۳۳۳ افزود: اکنون ۶۰ تا ۸۰ هزار وکیل دادگستری در سراسر کشور فعالیت دارند.

وی ادامه داد: کانون وکلای دادگستری از ابتدا دغدغه تاسیس مرکز علمی و پژوهشی داشت تا وکلا مانند اطبا متخصص باشند.

پوربابایی اظهارداشت: در دنیا وکالت عام نیست بلکه تخصص رشته‌های خاص دارند و ورود وکلا در پرونده‌های با موضوعات مختلف پدیده شومی است زیرا با حقوق ملت در تضاد است.

این وکیل دادگستری اضافه کرد: کانون وکلای دادگستری از حدود ۱۲ سال قبل دانشکده‌ای برای ارائه دوره‌های تخصصی اقدام کرد هرچند این فرایند طولانی شد و از هیات مدیره دو دوره قبل مصمم شدیم تا با همکاری وزارت علوم، دوره‌های وکالت تخصصی برگزار شود.

وی با بیان اینکه تخصصی شدن وکالت برای نخستین بار در خاورمیانه این دوره‌ها را ارائه می‌دهد اظهارداشت: اکنون دپارتمان حقوق خصوصی، دپارتمان حقوق بین‌الملل، دپارتمان حقوق جزا و جرم‌شناسی و دپارتمان حقوق عمومی تشکیل شد و در هر یک از این دپارتمان ها، کمیته‌های مختلف تشکیل شد.

پوربابایی گفت: این طرح برگرفته از مدرسه حقوق فرانسه است و با استقبال بی‌نظیر وکلا روبرو شدیم به نحوی که در فرایند اولیه بیش از دو هزار متقاضی در دوره‌های پیشنهادی ثبت نام کردند.

وی با اشاره به ماده ۲۲ مبنی بر ضرورت ارائه خدمات تخصصی اظهارداشت: طبق قانون مقرر شده است دوره‌ها به سمت تخصصی شدن سوق داده شود و مطابق قانون حق‌الوکاله در پرونده‌ها برای وکلایی که دوره‌های تخصصی گذرانده‌اند نیز ۱۰ درصد بیشتر باشد.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: تخصصی شدن وکالت علاوه بر جلوگیری از تضییع حقوق مردم، بار دستگاه قضایی را کم می‌کند.

پوربابایی گفت: ثبت‌نام در این دوره‌ها از امروز ۲۳ مرداد آغاز شده و تا پایان هفته ادامه دارد همچنین این دوره، ۱۰۰ ساعت آموزش برای وکلایی است که از کانون‌های وکلای دادگستری پروانه وکالت دارند.

این وکیل دادگستری افزود: عنوان دوره‌ها براساس نیاز مردم و براساس فراوانی پرونده‌ها انتخاب شده است از همکاری قوه قضاییه استقبال می‌کنیم.

پوربابایی گفت: اسامی وکلایی که دوره‌های تخصصی را بگذرانند در سایت کانون وکلای دادگستری مرکز معرفی خواهند شد./ایرنا