مناظرات ، میدان مین اتهامات
مناظرات ، میدان مین اتهامات
عدلنامه : یک وکیل دادگستری درباره تهمت‌هایی که کاندیداهای ریاست جمهوری به یکدیگر می‌زنند توضیحاتی داد.

به گزارش عدلنامه ، به نقل از حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ، یکی از ارکان اصلی نظام های بر پایه مردم ، انتخاب بین خوب و خوب‌تر با رأی و نظر مردم است، لذا بر اساس قانون اساسی و اصولی که به انتخابات پرداخته است ، هر چهار سال یک بار باید انتخابات در کشور مطابق با شرایط مندرج برگزار شود.

بر اساس همین قانون ، امسال هفت نامزد ریاست جمهوری تأیید و وارد میدان انتخابات شده‌اند و برای عرضه هرچه بهتر خود در جامعه و دریافت رأی مردم ، به مناظره نشستند و برنامه‌های تبلیغاتی خود را آغاز کردند.

اما در خلال این برنامه‌های تبلیغاتی ، مخصوصا مناظرات نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ، حواشی متعددی پیش آمد که میدان مناظرات را تبدیل به عرصه‌ای برای اتهام زنی و نسبت دادن صفت‌های درست و نادرست به یکدیگر کرد.

مناظرات به جای فراهم کردن شرایط مناسب جهت شناخت کاندیداها و عملکرد آن‌ها ، به زمین مسابقه بگم بگم‌ها و وعده‌های کلی تبدیل شده و تجربه نشان داده در بسیاری از موارد این مشاجرات لفظی راه به جایی نبرده است.

هوشنگ پوربابایی ، وکیل پایه یک دادگستری ، درباره حواشی مناظرات اخیر اظهار کرد: مباحثی که در مناظرات منتشر می‌شود ممکن است حاوی تهمت یا افترا باشند و قانونگذار در ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی افترا را تعریف کرده است و بر اساس آن هر شخص به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جرائد یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگری به کسی امری را‌ صریحاً نسبت دهد یا آن‌ها را منتشر کند که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت کند، جز در مواردی که‌ موجب حد است ، به یک ماه تا یک سال حبس و تا (۷۴) ضربه شلاق و یا یکی از آن‌ها حسب مورد محکوم خواهد شد.

وی با بیان اینکه به کار بردن الفاظ رکیک یا الفاظی که در عرف موجب تحقیر شخصیت فرد می‌شود ، جرم است ، گفت: توهین در ماده ۶۰۸ و ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی تعریف شده است که ماده ۶۰۸ درباره توهین افراد عادی و ماده ۶۰۹ درباره مسئولان صحبت می‌کند.

پوربابایی ادامه داد: طبق قانون مجازات اسلامی افترا و توهین از جرایم قابل گذشت هستند و حتما شاکی خود باید آن را پیگیری کند تا پرونده تشکیل شود و تا زمانی هم که گذشت نکند پرونده متوقف نمی‌شود و دادستان نمی‌تواند به عنوان مدعی العموم اقدام کند.

این وکیل درباره فرصتی که به افراد برای دفاع از حق خود داده می‌شود گفت: فردی که به او توهین شده یا تهمتی به او نسبت داده شده می‌تواند بر اساس مقررات نظارت بر صدا و سیما درخواست خود را مبنی بر پاسخگویی به اتهام مطرح کند و صدا و سیما باید این فرصت را در اختیارش بگذارد، این زمان به تشخیص رئیس سازمان و مقررات صدا و سیما ممکن است در همان ساعت و همان برنامه باشد.

وی افزود: این فرصت و امکان پاسخگویی باعث می‌شود مردم تشخیص دهند شاید فردی که اتهام وارد کرده دلیلی نداشته و ممکن است در آرا و عملکرد او تاثیر بگذارد. در قانون انتخابات ریاست جمهوری ، تعیین شده دادگاه‌ها باید به جرائم انتخاباتی رسیدگی کنند و وظایف این دادگاه‌های اختصاصی از زمان شروع تبلیغ آغاز می‌شود.

پور بابایی با بیان اینکه طبق قانون ، کاندیدا‌ها موظف هستند شرحی از عملکرد گذشته ارائه بدهند و برنامه‌های خود را به صورت دقیق از همه حیث اعلام کنند ، گفت: عموما جرائمی که افترا و توهین هستند به جزای نقدی تبدیل می‌شوند.

این وکیل تصربح کرد:  یک رئیس جمهور به عنوان فردی که در اکثر تصمیمات کشور اعمال نظر می‌کند و سیاست‌های خارجی و تصمیمات سایر قوا و ارگان‌ها روی فعالیتش تاثیر دارد ، باید بتواند برنامه‌هایی را که قابلیت اجرایی دارد، به طور مدون، دقیق و اختصاصی از حیث اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و … به روشنی بیان کند و کارشناسانی در برنامه‌های دیگر این طرح‌ها را با موشکافی به بوته نقد و بررسی بگذارند و کارشناسی هم به عنوان مستنطق با طرح سوالات دقیق از نامزد‌ها دلایل مستندی بخواهد که اجرایی شدن طرح‌ها را تضمین کند. /باشگاه خبرنگاران جوان