مصاحبه اختصاصی عدلنامه با آقای حامد اسودی، رتبه ۱ آزمون وکالت ۱۴۰۰ مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه استان گیلان: به رتبه شدن فکر نمی کردم/با شش ماه مطالعه رتبه ۱ شدم
مصاحبه اختصاصی عدلنامه با آقای حامد اسودی، رتبه ۱ آزمون وکالت ۱۴۰۰ مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه استان گیلان: به رتبه شدن فکر نمی کردم/با شش ماه مطالعه رتبه ۱ شدم
عدلنامه: حامد اسودی متولد ۱۳۷۶ در شهرستان رودسر و دانش آموخته مقطع کارشناسی رشته حقوق اسلامی از دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین است. وی موفق به کسب رتبه اول آزمون وکالت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه استان گیلان در سال ۱۴۰۰ شد که در ادامه مصاحبه اش را با عدلنامه می خوانید.

حامد اسودی متولد ۱۳۷۶ در شهرستان رودسر و دانش آموخته مقطع کارشناسی رشته حقوق اسلامی از دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین است. وی موفق به کسب رتبه اول آزمون وکالت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه استان گیلان در سال ۱۴۰۰ شد که در ادامه مصاحبه اش را با عدلنامه می خوانید.

*انگیزه شما برای ورود به رشته حقوق و انتخاب حرفه وکالت چه بود؟

در ابتدا آرمان هایی کلی که همه ی علاقمندان به حقوق به آن باور دارند. مفاهیم با ارزشی چون کمک به تحقق عدالت، دستگیری از رنج‌دیده و … و مضافاً علاقه شخصی، عشق به منصب وکالت و شأن اجتماعی آن نیز در این انتخاب بی اثر نبوده است.

*از چه زمانی خود را در ردای وکالت می دیدید ؟

از روزهای آغازین انتخاب رشته حقوق در دانشگاه، هدفم وکالت دادگستری بود. میل دفاع از حق و حقیقت، کمک به برقراری عدالت در جامعه و مسائلی از این حیث باورهای دیرینه ای بودند که در من نهادینه شده بود تا برای رسیدن به این مهم دست از تلاش برندارم.

*چه پیش بینی ای از نتیجه خود در آزمون داشتید؟!

به نظرم غالب افراد شرکت کننده در این قبیل آزمون ها پس از پایان جلسه خودشان می‌توانند حسب عملکردشان حدس بزنند در آزمون پذیرفته می شوند یا خیر و من هم از این قاعده مستثنی نبودم. با وجود زمان محدود برای آمادگی در آزمون باز حدس من بر قبولی بود چون برای آن از هیچ تلاشی دریغ نکرده بودم و تمام سعی من بر آن بود که بهترینِ خودم باشم و به رتبه شدن فکر نمی‌کردم.

 

*از چه زمانی به صورت جدی برای آزمون وکالت ۱۴۰۰ برنامه ریزی کرده و شروع به مطالعه کردید؟!

ماه های پایانی دوران سربازی بود که تصمیم به مطالعه گرفتم. پس از فراغت از خدمت و تهیه منابع مطالعاتی به فاصله ۲۰ روز از پایان خدمت ، بصورت جدی شروع به مطالعه برای آزمون های وکالت در آن سال کردم که نهایتاً با ۶ ماه مطالعه مستمر و با کمک اندوخته های دوران کارشناسی موفق به قبولی شدم.

*آیا زمانی بوده که در میانه راه خسته و بی انگیزه بشوید؟

این قبیل اتفاقات طبیعی است خصوصاً برای امثال من که تقریباً بلافاصله از اتمام سربازی شروع به مطالعه می کنند. اما هنرمند کسی است که بتواند خستگی را مدیریت و با انگیزه مضاعف برای نیل به هدف عالی خود طی مسیر کند. عشق به هدف تنها دلیلی است که می‌تواند مرارت های راه را قابل تحمل نماید.

*منابع مطالعاتی آزمون ۱۴۰۰ شما؟

•حقوق مدنی: دوجلدی دکتر توکلی – تست دکتر شهبازی
•آیین دادرسی مدنی: دوجلدی دکتر توکلی – تست دکتر عمروانی
•حقوق تجارت: مختصر دکتر توکلی – تست دکتر قربانی لاچوانی
•حقوق جزا: احمد غفوری – تست احمد غفوری
•آیین دادرسی کیفری: نکته های دکتر خالقی – تست احمد غفوری
•متون فقه: تحریرالوسیله امام خمینی (ره)
• حقوق ثبت: مجموعه قوانین ثبتی
•حقوق اساسی: قانون اساسی و نظریات تفسیری مشورتی شورای نگهبان (انتشارات شورای نگهبان)
•اصول فقه: دوجلدی سمیرا محمدی- تست سمیرا محمدی

*چه موانعی را بر سر راه دانشجویان حقوق و علاقه‌مندان به حرفه وکالت می‌بینید؟!

درگیر حاشیه شدن و دوری از متن. مسائلی چون طرح تسهیل، انتخاب بین کانون و مرکز، وضعیت کنونی نهاد وکالت در کشور و امثالهم حاشیه هایی است که پرداختن به آن سبب دوری از متن می شود. اصل همان ارتقای دانش حقوقی و توان استدلال و استنباط است که نهایتاً باید در جهت نیل به اهداف متعالی به کار گرفته شود.

*توصیه شما به دانشجویان حقوق و داوطلبان آزمون وکالت چیست؟!

فرصتی که در دوران دانشجویی برای مطالعه فراهم است را مغتنم شمرده و از کتب مرجع غافل نشوند. مطالعه مرجع به معنای شکل گیری پایه علمی و بنیان مبانی حقوقی است. پس از آن افراد حسب اقتضائات، بیشتر مجبور به مطالعه کتب کمک آموزشی و احتمالاً در آینده هم کتب کاربردی می شوند پس عملاً شاید هرگز فرصتی مناسب تر از آن دوره برای مطالعه کتب مرجع اتفاق نیفتد.
باید توجه داشت که این آزمون هیچ راه میان‌بری ندارد و جز مطالعه و کتاب راه دیگری نیست و می توان بدون شرکت در کلاس‌های موسسات، آزمون های آزمایشی و دوره های آنچنانی نیز به نتیجه مطلوب رسید. در پایان برای همه ی دانشجویان و داوطلبان آرزوی توفیق و سربلندی دارم.