قاضی صومعه سرایی اجازه ی ازدواج دختر ۱۳ ساله را صادر نکرد/رای دادگاه
قاضی صومعه سرایی اجازه ی ازدواج دختر ۱۳ ساله را صادر نکرد/رای دادگاه
عدلنامه: براساس رای منتشر شده، خواستگار این دختر مردی 25 ساله است که به دلیل سن پایین دختر، خانواده او برای ثبت ازدواج به حکم قاضی نیاز داشتند

به گزارش عدلنامه، سید حسین موسوی فر، دادرس شعبه اول دادگاه عمومی حقوقی صومعه سرا، با ازدواج دختر ۱۳ ساله به دلیل سن پایین، کودک بودن وعدم تکامل شخصیت دختر برای ازدواج، مخالفت کرد.

براساس رای منتشر شده، خواستگار این دختر مردی ۲۵ ساله است که به دلیل سن پایین دختر،خانواده او برای ثبت ازدواج به حکم قاضی نیاز داشتند.

مطابق قانون مدنی ایران، عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی، منوط به اذن ولیّ به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح است.

حالا سید حسین موسوی‌فر، قاضی فعال در صومعه سرا که پیش از این هم چند حکم مترقی برای رعایت حقوق شهروندی صادر کرده بود، با استناد به درخواست ازدواج برای یک دختر دانش آموز ۱۳ ساله، آمادگی روحی و عاطفی او را برای پذیرش نقش همسری و احتمالا مادری تشخیص نداده است. براساس گزارش مرکز آمار ایران، در سال گذشته ۳۱ هزار و ۳۷۹ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله ازدواج کرده‌اند. این آمار در مقایسه با سال ۹۸ رشد ۱۰.۵ درصدی ازدواج دختران در این رده سنی را نشان می دهد. /کلانشهر