رییس کانون وکلای دادگستری مرکز:۴۰ درصد وکلای جوان بیکار هستند/شعار انحصار انحرافی است
رییس کانون وکلای دادگستری مرکز:۴۰ درصد وکلای جوان بیکار هستند/شعار انحصار انحرافی است
عدلنامه: هم اینک 40 درصد وکلای جوان کشور بیکار هستند و به جای فراهم کردن ظرفیت کار برای این افراد، با تصویب طرح های جدید و از بین بردن ظرفیت های کاری کشور با سونامي بیکاری وکلای دادگستری مواجه می شوند.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: هم اینک ۴۰ درصد وکلای جوان کشور بیکار هستند و به جای فراهم کردن ظرفیت کار برای این افراد با تصویب طرح های جدید و از بین بردن ظرفیت های کاری کشور با سونامی بیکاری وکلای دادگستری مواجه می شوند.

به گزارش عدلنامه و به نقل از کمیته اطلاع رسانی چهل و چهارمین همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران، جلیل مالکی پنجشنبه شب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق تبصره ۱۲ قانون موسسات عمومی و غیر دولتی مشمول ماده ۲۹ قانون پنجم توسعه کشور و موسسات عمومی غیردولتی که از بودجه عمومی دولت تغذیه می کنند از جمله کانون وکلا نمی تواند ذیل این قانون قرار بگیرد.

وی افزود: پنج روز بعد از تصویب این قانون هیات مقررات زدایی تشکیل شد در حالیکه نهاد وکالت صلاحیتی برای این هیات قائل نبود چرا که بیشتر افراد عضو این هیات افراد اقتصادی بودند و اطلاع از مواضع حقوقی نداشتند.

جلیل مالکی اضافه کرد: با وجود مخالفت کانون وکلا این قانون توسط هیات مقررات زدایی تصویب شد اما با ارایه دادخواست ابطال، این مصوبه بعد از یکسال پیگیری، اسفند سال گذشته باطل شد.

وی با بیان اینکه ابطال این مصوبه موجب خارج شدن نهاد وکالت از زیر مجموعه ضوابط و مقررات کسب و کار خارج شده چرا که نهاد وکالت مصون از اقتضائات کسب و کار است.

وی اضافه کرد: برخی درصدد تهی و ضعیف کردن محتوای حرفه وکالت و پایین آوردن کیفیت آزمون بودند به گونه ای که به بهانه انحصار زدایی می خواستند هر فرد با حداقل دانش وارد حرفه مقدس وکالت شود.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: یکی از نقدهای اصلی به مجلس شورای اسلامی مطرح شدن مسایل مرتبط با نهاد وکالت در کمیسیون جهش تولید بود در حالیکه وکیل تولید کننده و وارد کننده کالا نیست.

وی اظهار داشت: اگر حرفه وکالت کسب و کار محسوب می شد ذیل اصل ۴۴ قانون اساسی قرار می گرفت، همچنین انحصار در مقوله های اقتصادی موضوعیت پیدا می کند.

وی افزود: طبق قانون برای جذب وکلا اختیار تعیین ظرفیت کارآموز وکالت با قوه قضاییه است علاوه بر کانون وکلا، مرکز مربوط به قوه قضائیه کارآموز می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه شعار انحصار کاملا انحرافی و یک امر باطل است گفت: تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار نه تنها موجب اشتغال نمی شود بلکه سبب تبدیل شدن دانش آموخته بیکار  به وکیل بیکار می شود.

وی گفت: معایب و اشکالات این طرح به زودی آشکار و هزینه زیادی به کشور وارد می کند با این وجود نهاد وکالت به عنوان مجموعه ای فانون مدار، این قانون را اجرایی می کنند.

وی تاکید کرد: رویکردی که مجلس شورای اسلامی در پیش گرفته به سمت و سوی تصنیف و اضمحلال نهاد وکالت در کشور پیش می رود.