دادستان کرمانشاه از تعیین دادیار ویژه برای نزاع‌های بیمارستانی خبر داد
دادستان کرمانشاه از تعیین دادیار ویژه برای نزاع‌های بیمارستانی خبر داد
عدلنامه: دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه از تعیین دادیار ویژه دادستان برای نزاع‌های بیمارستانی و به منظور صدور احکام قاطع و پیشگیری از بروز حوادث بعدی خبر داد و گفت: دادستانی به دنبال افزایش امنیت در بیمارستان‌های استان است.

به گزارش عدلنامه، شهرام کرمی، دادستان کرمانشاه، در نشست پیشگیری از وقوع نزاع های مردمی در بیمارستان ها و مراکز درمانی و پشتیبانی انتظامی از کادر درمان، با تاکید بر جلوگیری از کشیده شدن نزاع های خیابانی و طایفه ای به داخل بیمارستان ها اظهار کرد: در صورت وقوع نزاع و درگیری به ویژه در مناطق حاشیه نشین و مناطق روستایی، فرماندهی انتظامی شهرستان از طریق کلانتری ها و پاسگاه های مربوطه نسبت به شناسایی کانون های نزاع و همچنین پیشگیری از حوادث بعدی اقدام کند تا درگیری های ایجاد شده به محیط بیمارستان ها و مراکز آموزشی و درمانی و در نتیجه بروز مسائل و مشکلات بعدی برای مراجعه کنندگان و کادر درمان منتهی نشود. 

وی افزود: چنانچه وقوع نزاع هایی که با زخمی شدن اشخاصی از طرفین احتمال بروز پیامدهای بعدی آن در محیط بیمارستان ها متصور باشد، ریاست پلیس پیشگیری استان و یا فرماندهی انتظامی شهرستان باید علاوه بر معمول نمودن اقدامات لازم از طریق شناسایی کانون های نزاع، نسبت به استقرار پرسنل انتظامی در بیمارستان محل بستری شخص آسیب دیده به منظور پیشگیری و مقابله با هرگونه نزاع در محیط بیمارستان مبادرت کنند. 

دادستان کرمانشاه ادامه داد: بنابراین در صورت نیاز به بستری افراد در نزاع هایی که احتمال ادامه درگیری در محیط بیمارستان محل بستری معمولاً مرکز آموزشی و درمانی طالقانی ، وجود دارد، فرماندهی انتظامی و یا پلیس پیشگیری نسبت به استقرار نیرو اقدام کنند.

وی تصریح کرد: به منظور تأمین امنیت بیشتر محیط بیمارستان ها و مراکز آموزشی و درمانی و پیشگیری از مسائل و مشکلات بعدی و استفاده از نیروهای مجرب، دانشگاه علوم پزشکی در انعقاد قراردادهای خود به منظور تأمین نیروهای حفاظتی، استفاده از مؤسساتی را در نظر بگیرد که توانایی انتظامی مقابله با درگیری ها را داشته و به نحوی با عملکرد خود بتواند نقش پیشگیرانه را نیز داشته باشد.

کرمی اضافه کرد: همچنین با عنایت به اینکه امروزه با افزایش استفاده از دوربین های مدار بسته، بخش گسترده ای از امنیت بیمارستان ها و مراکز آموزشی و درمانی وابسته به سیستم های نظارتی است، حراست بیمارستان ها باید به صورت ویژه بر دوربین های مدار بسته بیمارستان ها نظارت داشته باشند و همچنین از پخش شدن فیلم های آن در فضای مجازی جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: با عنایت به اینکه تجمع خودرو در درب مرکز آموزشی و درمانی امام علی (ع)، علی رغم نصب تابلوهای پارک ممنوع، مشکلات عدیده ای را برای عبور و مرور آمبولانس ها و کادر درمان ایجاد کرده که گهگاه به درگیری و نزاع و بروز مشکلات بعدی منجر می شود، فرماندهی راهور شهرستان اقدامات نظارتی را جهت ممنوعیت پارک در درب بیمارستان ها و محل های پارک ممنوع افزایش داده و ضمن فعال نمودن گشت های پیاده و سواره نسبت به برخورد قانونی با متخلفان اقدام کند.

دادستان کرمانشاه در ادامه افزود: با عنایت به اینکه بیمارستان ها محیط های شلوغ و پر ترددی بوده که نصب دوربین مداربسته می تواند تأثیر بسیاری در جلوگیری از وقوع جرائم و حفظ امنیت کارکنان و بیماران داشته باشد، نصب دوربین های مدار بسته محدود به داخل بیمارستان ها و مراکز آموزشی و درمانی نشود و درب های ورودی و خروجی کلیه بیمارستان ها و مراکز درمانی در سطح شهر کرمانشاه مجهز به دوربین مداربسته شود.     

وی تاکید کرد: با عنایت به جمعیت بالای بیماران مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان ها و مراکز آموزشی و درمانی و اهمیت و ضرورت ارائه خدمات با کیفیت اورژانسی و پیشگیری از بروز نزاع و درگیری، باید با استفاده از پرسنل باتجربه و آموزش دیده نحوه صحیح عملکرد کارکنان اورژانس به صورت ویژه مورد نظارت قرار گرفته و به این نکته تأکید شود که خدمات رسانی به بیماران به گونه ای باشد که موجب ازدحام جمعیت و نارضایتی مراجعه کنندگان نشود.

کرمی با بیان اینکه نماینده دادستان نیز در راستای صیانت از حقوق عمومی و نظارت بر وضعیت خدمات رسانی بیمارستان ها به بیماران و همچنین تأمین امنیت در محیط بیمارستان ها نسبت به بازدید مستمر از بیمارستان ها و مراکز آموزشی و درمانی اقدام می کند، افزود: همچنین دادستان استان موضوع لزوم ضابط قضایی بودن نگهبانان بیمارستان ها را طی مکاتبه ای به دادستان کل کشور اعلام می کند تا در این خصوص تصمیمات مقتضی و مورد صلاحدید اتخاذ شود.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و اکنون بیش از سه هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی در قالب ۱۸ بیمارستان دولتی دانشگاه علوم پزشکی، ۲ بیمارستان خصوصی، سه بیمارستان نظامی و ۲ بیمارستان تامین اجتماعی در استان کرمانشاه فعال است. /ایرنا