به روز شدن صدور آراء وحدت رویه در دیوان عالی کشور طی دو سال اخیر
به روز شدن صدور آراء وحدت رویه در دیوان عالی کشور طی دو سال اخیر
عدلنامه : رئیس دیوان عالی کشور در نشست با نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال بختیاری و امام جمعه شهرکرد گفت: موضوع اجرای احکام صادره قطعیت یافته در خصوص موضوع مشکل آب استان در دیوان عالی کشور پیگیری خواهد شد.

به گزارش عدلنامه ، حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم ، رئیس دیوان عالی کشور ، در نشستی با نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری ، اهداف سفر خود را تشریح کرد و گفت: بخشی از سفر اینجانب و هیأت نظارت و بازرسی دیوان به ارزیابی کیفی شعب و احکام صادره در دادگاه‌ها مربوط می شود و بخش دیگر به ایجاد وحدت رویه در احکام صادره از سوی دادگاه‌ها مرتبط است. 

وی افزود: گاهی مشاهده شده که در شهرهای مختلف کشور پیرامون یک موضوع آراء مختلفی صادر می‌شود و این امر باعث ایجاد سردرگمی و بلاتکلیفی برای استناد به رأی صادره است؛ همچنین گاهی نیز ما با دو رأی معارض نسبت به یک موضوع مواجه می‌شویم که این آراء در هیأت عمومی دیوان مطرح و هر رأی که بیشتر مورد تأکید و توافق قضات دیوان قرار گرفت ، برای همه دادگاه ها ملاک عمل و لازم الاتباع خواهد بود.

رئیس دیوان عالی کشور با اعلام اینکه طی دو سال اخیر ، صدور آراء وحدت رویه در دیوان به روز شده و آراء معارض به صورت فوق‌العاده در هیأت عمومی دیوان مطرح و سریعاً تعیین تکلیف می‌شوند ، بیان داشت: آرائی که در هیأت عمومی صادر می شوند بر دو نوع هستند که نوع اول آن وحدت رویه و نوع دوم آن آرائی است که دادگاه ها صادر می کنند و مورد پذیرش دیوان قرار نمی گیرند،  در این حالت شعب دیوان پرونده را مجدداً برای رسیدگی و صدور رأی را به شعبه هم عرض ارجاع می‌دهند و چنان چه آن شعبه نیز رأی شعبه اول را تأیید و اقدام به صدور رأی اصراری کند ، پرونده برای رسیدگی نهایی و تعیین تکلیف در هیأت عمومی دیوان بررسی می شود. 

رئیس دیوان عالی کشور گفت: هیأت عمومی دیوان در حال حاضر مجهز به سیستم ویدئو کنفرانس است و در خصوص آراء صادره در استانه ا و شهرستان ها ، قضات مربوطه می توانند از این طریق در جلسات هیأت عمومی دیوان حضور داشته باشند. 

وی همچنین اظهار داشت: پرونده‌های مهم ملی و مفاسد اقتصادی نیزکه به دیوان ارجاع می شوند خارج از نوبت و در اسرع وقت رسیدگی می شوند.

در این نشست نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد نیز ضمن تقدیر از تلاش‌ها و زحمات دستگاه قضایی ، مطالبی پیرامون  دسترسی مردم استان به حقآبه و آب شرب مطرح کردند که رئیس دیوان عالی کشور پس از استماع سخنان آنها با تأکید بر اینکه حکم قضایی لازم الاجراست بیان داشت: هنگامی که یک حکم قطعی شد مسئول مربوطه موظف است آن را اجرا کند و در غیر این صورت مجرم است و باید تحت پیگرد قرار گیرد.

وی تصریح کرد: البته ممکن است در جریان امر مصالحی نیز وجود داشته باشد که این موضوعات باید رعایت شود، اگر موضوع خلاف شرع و یا قانون باشد ایرادات کار باید صریحاً اعلام شود و اگر هم رأی طبق قانون و موازین اسلامی صادر شده باشد باید مکاتبات و پیگیری‌ها برای اجرا و حل و فصل آن انجام شود؛ موضوع اجرای احکام صادره قطعیت یافته در خصوص موضوع آب استان در دیوان عالی کشور پیگیری خواهد شد.

/ایسنا