انتخاب زندان مرکزی رشت به عنوان اولین “زندان تحولی”
انتخاب زندان مرکزی رشت به عنوان اولین “زندان تحولی”
عدلنامه: در راستای اجرای تکالیف مندرج در سند تحول قضایی (گام دوم انقلاب) و مطالبه صریح مقام معظم رهبری، هفت ماموریت اصلی برای قوه قضایه مشخص گردیده است. در ماموریت ششم، سند مذکور به موضوع (اصلاح مجرمان) پرداخته شده است و بر همین اساس پس از مطالعات تخصصی و آسیب‌شناسی موضوعات مختلف، چالش‌هایی احصاء و راهکارهایی جهت رفع آن اندیشیده شده است.

به گزارش عدلنامه، در راستای اجرای تکالیف مندرج در سند تحول قضایی (گام دوم انقلاب) و مطالبه صریح مقام معظم رهبری، هفت ماموریت اصلی برای قوه قضایه مشخص گردیده است. در ماموریت ششم، سند مذکور به موضوع (اصلاح مجرمان) پرداخته شده است و بر همین اساس پس از مطالعات تخصصی و آسیب‌شناسی موضوعات مختلف، چالش‌هایی احصاء و راهکارهایی جهت رفع آن اندیشیده شده است.

به منظور اجرای دقیق مطالبات سند تحول قضایی، از سازمان زندان‌ها پیشنهاد انتخاب یک زندان به عنوان “زندان تحولی” ارائه و مورد استقبال قرار گرفت.

در همین راستا جلسه هم اندیشی تخصصی با حضور دکتر جمشیدی، عضو حقیقی کمیته راهبری سند تحول قضایی، دکتر اکبرپور مدیر کل دفتر آموزش و پژوهش و دبیر کمیته راهبری سند تحول قضایی سازمان زندان‌ها، دکتر الهیان قائم مقام دادگستری استان گیلان، جناب آقای فلاح میری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، جناب آقای محمدی اصل، مدیر کل زندان های استان و تعدادی از کارشناسان در زندان مرکزی رشت برگزار و نهایتاً زندان مذکور به عنوان نمونه اولین” زندان تحولی” انتخاب گردید.

محورهای اصلی این نشست بررسی مهم ترین راهکارها در کاهش آسیب و بهبود وضعیت گذران حبس زندانیان و حمایت از خانواده‌های ایشان در راستای توسعه برنامه‌های اشتغال و حرفه آموزی و اقدامات اصلاحی و تربیتی عنوان شد که نقش مهمی در بازگشت سعادتمندانه زندانیان به اجتماع و آغوش خانواده دارد.

در ادامه جلسه، مواردی از جمله: ۱- شناسایی ظرفیت‌های استان در زمینه اشتغال خرد و خانگی ۲- شناسایی بسترهای موجود اشتغال در داخل و خارج زندان اعم از کارگاهی، اعزام به کار ونشسته ۳ – طراحی سامانه هوشمند اشتغال ۴- جلب و جذب مشارکت‌های بخش خصوصی در زمینه کارآفرینی و اشتغال ۵- تعامل با ادارات و نهادها و ارگان‌های دیگر در چارچوب قانون طرح و مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفت. در انتها شرکت‌کنندگان در جلسه ضمن بازدید از زندان مرکزی و بند نسوان از نزدیک در جریان روند اجرای برنامه‌های اصلاحی و تربیتی مراکز قرار گرفت. /دیارمیرزا