استقلال وکیل به معنای عدم نظارت نیست
استقلال وکیل به معنای عدم نظارت نیست
عدلنامه : معاون اول قوه قضائیه با بیان این‌ که وکیل در مقام دفاع باید کاملا مستقل باشد گفت: استقلال وکیل به این معنا نیست که هیچ دستگاهی بر وی نظارت نکند و نظم و انضباطی بر وی حاکم نباشد.

به گزارش عدلنامه ، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای ، معاون اول قوه قضائیه ، در نشست کارآموزان وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه استان تهران ، ضمن گرامیداشت دهه کرامت گفت: همان‌گونه که می‌دانید همه انسان‌ها در طول تاریخ با هر ایده و جهان‌بینی ، تشنه عدالت بوده و هستند و انسان فطرتا عدالتخواه است و دنبال چیزی است که همه بتوانند از آن بستر بهره‌مند شوند. انسان‌ها اخلاق و انسان‌های بااخلاق را دوست دارند و همه ما می‌دانیم تحقق عدالت آسان نیست و باید از خودمان شروع کنیم و عدالت را در وجود خودمان ملکه کنیم و اگر خودمان پایبند نباشیم ، امکان تحقق عدالت سخت است.

وی افزود: اگر ما معتقد هستیم یکی از وظایف مهم قوه‌قضائیه تحقق عدالت است ، اول از خودمان باید شروع کنیم و اگر قوه‌قضائیه نتوانست عدالت را در خودش محقق کند ، نمی‌تواند آن را در جامعه پیاده کند و برای تحقق آن باید بتوانیم یک رابطه صحیح و تعریف شده باهم داشته باشیم و اگر قوه‌قضائیه که موظف به تحقق عدالت است و نهادهای دیگری که در تحقق عدالت نقش دارند ، باید نقش‌ها و روابطشان مشخص شود و به این صورت عدالت سریع‌تر محقق می‌شود و هزینه کمتری هم دارد.

معاون اول قوه‌قضائیه خاطرنشان کرد: از جمله کسانی که در تحقق عدالت سهیم هستند ، قاضی و وکیل هستند و از قدیم گفتند دو بال برای پرواز فرشته عدالت هستند و ما برای پرواز این فرشته باید مرز وظایف هرکدام را مشخص کنیم و بعد از آن رابطه اجرایی را هم تعریف کنیم و همراه باشیم برای تحقق اجرای عدالت. در نامه‌ای که اخیرا کانون وکلا نوشته بودند دو عبارت دیدم که برداشت من از این دو عبارت خوب نبود؛ یک جمله‌اش این بود که «وکیل وظیفه‌اش این است که به هر طریقی به رقیبش فایق آید» اما من اعتقاد دارم این‌گونه نیست.

محسنی‌ اژه‌ای با بیان این‌که وکیل در مقام دفاع کاملا باید مستقل باشد و قاضی هم باید در مقام قضاوت کاملا مستقل باشد ، گفت: اگر می‌گوییم قاضی مستقل است ، این به این معنا نیست که هیچ نظارت و آموزشی در کار او نیست و قاضی نیاز به قانون و مقررات ندارد، مشورت قاضی به این معنا نیست که استقلالش به خطر می‌افتد ، همچنین استقلال وکیل هم به این معنا نیست که هیچ دستگاهی بر وی نظارت نکند و نظم و انضباطی بر وی حاکم نباشد.

وی با بیان این‌که برای وکیل و قاضی آسیب‌هایی هست و آسیب‌ها باید پیش‌بینی، پیشگیری و برخورد شود ، گفت: وکیل و قاضی سوگند یاد می‌کنند و هر دو متعهد می‌شوند، قاضی امانت بزرگی بر دوش دارد و بی‌طرفی خود را باید حفظ کند و وکیل هم این گونه نیست که از طرف موکل خود حق دارد به هر نحوی که شد موکلش را پیروز کند و اگر این کار را کرد ، سوگندی که خورده است را رعایت نکرده است.

معاون اول قوه‌قضائیه در پایان گفت: اگر امروز قاضی و وکیل شان و جایگاهی که در جامعه باید داشته باشند را ندارند، چه کسی مقصر است و چه کسی باید این جایگاه را حفظ کند؟ خود قاضی باید این جایگاه را براساس تکلیفی که قانون و شرع وی را موظف کرده حفظ کند. وکیل هم همین‌طور است و اگر قائل باشیم وکیل جایگاه واقعی خود را ندارد ، باید اول خودمان شانیت را حفظ کنیم. اگر به شغل وکالت به عنوان یک کسب‌و کار نگاه کنیم ، دیگران هم به این طریق نگاه می‌کنند . باز هم می‌گویم نقش وکیل و قاضی در کشف حقیقت با استفاده از مستندات ، وظیفه بسیار سنگینی است و وکیل می‌تواند در کشف حقیقت، روشن کردن مجهولات، استیفای حق، درست حکم کردن قاضی موثر باشد و با همان سوگند خود می‌تواند بسیار کمک کند. /ایسنا