آیت الله علوی بروجردی:استقلال وکلا در کشور ما جدی گرفته نشده است/مردم باید در انتخاب وکیل آزاد باشند
آیت الله علوی بروجردی:استقلال وکلا در کشور ما جدی گرفته نشده است/مردم باید در انتخاب وکیل آزاد باشند
عدلنامه: یکی از مواردی که در کشور ما جدی گرفته نشده است، موضوع استقلال وکالت است. باید دانست که قوام وکالت به آن است که وکیل مستقل باشد و بتواند در برابر قدرت بایستد و اگر بنا باشد که وکیل زیرمجموعه دولت باشد و ترسی از منصب خود داشته باشد فایده ای ندارد.

به گزارش عدلنامه، آیت الله علوی بروجردی، از اساتید تراز اول حوزه علمیه قم، در دیدار با اعضای هیات مدیره کانون وکلای دادگستری استان قم ضمن بیان سخنانی اظهار داشتند: متاسفانه عامه مردم توجهی به ضرورت گرفتن وکیل ندارند و حتی به ذهن آنها هم نمی رسد که بایستی برای مشکلات حقوقی خود وکیل بگیرند.
ایشان تصریح کردند: کار وکالت، کار فرهنگی می خواهد تا در بین مردم و جامعه جا بیفتد و به‌گونه‌ای شود که خدمات وکالت، عمومی شود و از این طریق حقوق مردم نیز بیشتر حفظ گردد.

این استاد برجسته و از نوادگان مرجع فقید جهان تشییع، مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در ادامه افزودند: یکی از مواردی که در کشور ما جدی گرفته نشده است، موضوع استقلال وکالت است. باید دانست که قوام وکالت به آن است که وکیل مستقل باشد و بتواند در برابر قدرت بایستد و اگر بنا باشد که وکیل زیرمجموعه دولت باشد و ترسی از منصب خود داشته باشد فایده ای ندارد.
ایشان نبود هیات منصفه در محاکم دادگستری را نیز یکی دیگر از مشکلات دستگاه قضایی دانسته و خاطر نشان ساختند: متاسفانه برخی گمان می‌کنند که حضور هیات منصفه و یا حتی حضور وکیل در فرایند محاکمه، با فقه مغایرت دارد که این کاملا اشتباه است.
آیت الله علوی بروجردی افزودند: فاصله وکالت در کشور ما با آنچه که در دنیا می‌گذرد بسیار زیاد است و اینکه ما بیاییم و لیستی برای وکلا صادر کنیم تا مردم مجبور باشند صرفاً از بین آنها وکیل انتخاب کنند صحیح نیست، بلکه مردم باید در انتخاب وکیل آزاد باشند.

این استاد عالی‌رتبه اظهار امیدواری کردند: گرچه ما در حقوق اولیه وکلا و حفظ استقلال و آزادی آنها دچار مشکل هستیم، اما با این وجود نباید ناامید بود و باید تلاش کنیم تا قدم به قدم اوضاع درست شود و وکلا به استقلال کامل خود دست یابند.
ایشان تاکید کردند: تا وکلا استقلال کامل نداشته باشند، قوه قضاییه درست نمی شود، چرا که پایه قوه قضاییه در وکالت است و اگر وکیل بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد، در آن صورت می توان امید به بهبود قوه قضاییه داشت.

ایشان در پایان با اشاره به بررسی “طرح تسهیل” در مجلس شورای اسلامی افزودند: متاسفانه همان گونه که سیاست در همه جا رخنه کرده است، در کار شما هم سیاست رخنه کرده و این طرح مجلس، سیاسی است، اما باید دانست که وکالت بدون داشتن استانداردهای لازم فایده‌ای ندارد.

گفتنی است در این دیدار اعضای هیات مدیره کانون وکلای دادگستری استان قم ضمن معرفی کانون وکلا و فعالیت و خدمات معاضدتی آن، به بیان برخی از مشکلات وکلا پرداختند.